|
Dežurni menadžer - lider
Rijetko,
gotovo nikada ne događa se da se odlike rukovoditelja i lidera
prepoznaju u istoj osobi. Ljudi na čelnim pozicijama najčešće
su ili jedno ili drugo. U čemu je razlika?
Radi li se o stabilnome poslovnom sustavu koji djeluje u skladu s
rutinskim pravilima, rukovoditelj je pravo rješenje. On je
usmjeren na povećanje tekuće djelotvornosti i osigurava da se
stvari rade na odgovarajući način.
Lider se, međutim, kao riba u vodi osjeća u poslovnome okružju
koje obilježavaju promjene, nestalnost, potraga za novim
poslovnim prilikama. Rukovoditelj se obično dobro uklapa u
sredinu u kojoj radi, a lider je sklon riziku i teži uspostavi
novoga reda. Lider nastoji pridobiti suradnike za svoje vizije, a
rukovoditelj raspoređuje poslove i usmjeren je na organizaciju
rada.
Budući da je dinamično područje telekomunikacija ispunjeno sve
učestalijim promjenama tehnologija koje prati i novi način
poslovanja za svaku je telekom organizaciju iznimno važno
prisustvo lidera. Naravno, uloga rukovoditelja nije zanemariva,
jer vizija lidera može se realizirati samo uz savjesnu podršku
rukovoditelja, ali usmjeriti organizaciju prema novome kursu koji
će joj donijeti prosperitet u nestabilnome okružju može samo
lider.
Ericsson Nikola Tesla? A tko drugi do li Gordana Kovačević,
potpredsjednica kompanije i direktorica Centra za komunikacijska
rješenja, usluge i logistiku čije su liderske odlike zapažene i
na Ericssonovoj korporativnoj razini. O svome je shvaćanju
suvremene uspješne kompanije i uloge njenih čelnika govorila na
mnogim mjestima i u brojnim prilikama, između ostaloga i u ovim
novinama. Međutim, kako smo od Gordane već navikli da uvijek ide
korak dalje, novih promišljanja i o vođenju suvremene
organizacije ima:
"Fiksnu,
tradicionalnu, hijerarhijski utemeljenu organizaciju kao isključivi
način rada ostavili smo za sobom. Umjesto o hijerarhijskim
razinama u organizaciji danas nam valja govoriti o umreženoj
virtualnoj organizaciji orijentiranoj prema rezultatima,
optimalnom korištenju resursa i znanja te promoviranju pravih
vrijednosti. Samo takva poslovna sredina može udovoljiti potrebi
za neprekidnom promjenom, prilagodbom i usklađivanjem s
nestabilnim tržišnim trendovima u suvremenom poslovnom okružju.
O promjenjivosti situacije u globalnim telekomunikacijama napisano
je i izgovoreno toliko toga da smo s tom temom već i zasićeni.
No, nevolja nije samo u tomu što je ta tvrdnja istinita, već i
to što nas ona uporno prati u našem svakodnevnom radu, što
iziskuje novi način vođenja i novi model organizacije. Na taj
izazov malo tko može na pravi način i u pravo vrijeme
odgovoriti, jer pravi način podrazumijeva djelotvorno usavršavanje
u strateški opravdanim područjima, a pravo vrijeme je - sada.
Oklijevanje ili čekanje novih prilika korak je unatrag koji
organizaciju može odvesti u propast. Upravo to kontinuirano
kreiranje okoline za uspjeh, tj. organizacije koja kontinuirano uči,
prihvaćanje rizika, ali isto tako i sposobnost upravljanja
rizicima kao sastavnim dijelovima svakodnevnoga djelovanja važne
su odlike lidera. Kreiranje atmosfere iskrenosti i povjerenja te
okoline u kojoj postoji 'kultura davanja' potiče timski rad, učenje,
razmjenu iskustva i eksperimentiranje, što je temelj djelovanja
organizacija koje se prilagođavaju. Strast prema poslu koja ih
motivira da pokrenu suradnike na realizaciju njihovih vizija i da
slijede njihove strategije jača je od bilo kakvih novčanih
nagrada ili statusnih priznanja - oni su usmjereni na utiranje
novih staza, uvijek korak ispred ostalih. Paradoksalno, pri tomu
pravi lider neće očekivati da ga drugi slijepo slijede već da
jasno komentiraju i iznose svoja zapažanja, postavljaju pitanja i
međusobno razmjenjuju informacije na putu prema zajedničkome
cilju. Lider i sâm kontinuirano nadograđuje svoja znanja, ne očekuje
to samo od svojih suradnika te mu je povratna informacija o
njegovim postupcima, idejama i težnjama itekako važna. I ne
zaboravimo: lideri su osobe u koje vjerujemo, u čijem timu želimo
raditi neovisno iz koje organizacijske strukture dolazimo, to su
ljudi koje slijedimo i čiji je cjelovit moralni lik slika koja
odgovara našem uzoru."
Suvremena
poduzetnička organizacija
Poduzetnička
radna atmosfera bila je u početku karakteristična za male
kompanije kojima su timski rad, brza reakcija i fleksibilnost
priskrbljivali poslovni rast. Međutim, sve ubrzaniji tržišni
tempo potaknuo je i velike organizacije da tijekom vremena usvoje
novi način ponašanja. Takva je situacija ulozi lidera u
kompaniji dala još veći značaj, a karakteristike koje obično
vežemo uz lidera postale su i obilježja radne atmosfere i načina
rada suvremenih velikih radnih sredina - razvoj, usredotočenost
na rezultate, profesionalni pristup u rješavanju svih zadaća,
pozitivan stav, motiviranost za uspjeh, usavršavanje, tolerancija
i suradnja. Gordana Kovačević komentira:
"Od lidera koji predano radi svoj posao nikada nećete čuti
da nešto nije u opisu njegovoga radnoga mjesta. Pobjednički
mentalitet tjera ga da prihvati sve izazove koji mu se ispriječe
na putu do cilja, a iznimno cijeni timski rad. Pri tomu lider ne
kroči daleko ispred svojega tima, već je dio njega i djeluje kao
njegov pokretač, katalizator timskoga djelovanja te motivirajućega
i kreativnoga radnog okružja. On je kormilar koji određuje smjer
aktivnosti. On timu osigurava usredotočenost na područja koja će
organizaciji donijeti dobit i prosperitet. I još jedna sitnica,
neka vas ne zavara činjenica da o liderima gotovo u pravilu
govorimo u muškom rodu. I žene lideri prisutne su u poslovnom
svijetu, politici, znanosti, umjetnosti i drugim područjima u sve
većem broju."
Istinitost
ove zadnje tvrdnje Gordana Kovačević je, uostalom, dokazala i
vlastitim primjerom.
J.
Lončar
|
|