|
Biti prvi u predstavljanju vrijednih novih svojstava proizvoda
jedan je od najučinkovitijih načina konkuriranja. Ali i pri tome
valja imati mjere. Proizvođač mora stvoriti razinu
djelotvornosti koja odgovara ciljnome tržištu. Proizvod uvijek
mora ispunjavati obećano kako se kupci ne bi razočarali.
Naravno, kao što i sami znate, važna diferencijacija među
proizvodima su stil i dizajn. Što još utječe na konkurentsku
diferencijaciju, pročitajte u ovome članku.
Svaka
tvrtka mora pokušati identificirati specifične načine kojima će
diferencirati svoje proizvode da bi stekli konkurentsku prednost.
Diferencijacija je čin oblikovanja grupe značajnih razlika kako
bi se ponuda neke tvrtke izdvojila od ponude konkurenata.
Diferencijacija proizvoda stalno je prisutna. Na jednome
kraju možemo naći visoko standardizirane proizvode koji dopuštaju
male varijacije. To su na primjer meso, lijekovi i sl., dok su na
drugoj strani proizvodi sposobni za veliku diferencijaciju, kao što
su automobili ili namještaj. Glavne diferencijacije proizvoda su:
svojstva, djelotvornost, prilagodljivost, trajnost, pouzdanost,
popravljivost, stil te dizajn.
Svojstva
proizvoda
Svojstva
su karakteristike koje nadopunjuju osnovnu funkciju proizvoda.
Tvrtka može učiniti dodatne varijante dodavanjem posebnih
svojstava. Tako proizvođač automobila može ponuditi opcije, kao
što su električna stakla, zračni jastuci, automatski mjenjač
ili klima uređaj. Svako svojstvo ima šansu privući pozornost
kupca. Neke su tvrtke ekstremno inovativne u dodavanju novih
svojstava svojim proizvodima. Jedan od ključnih čimbenika za
uspjeh japanskih tvrtki jest njihovo stalno poboljšanje svojstava
proizvodima u kojima prednjače - ručnih satova, kamera,
automobila, video uređaja itd. Biti prvi u predstavljanju
vrijednih novih svojstava jedan je od najučinkovitijih načina
konkuriranja.
Kvaliteta
djelotvornosti i dosljednosti
Kvaliteta
djelotvornosti odnosi se na razinu na kojoj djeluju primarne
karakteristike proizvoda. Većina proizvoda je inicijalno
uspostavljena prema jednoj od četiri razina djelotvornosti:
niskoj, prosječnoj, visokoj i superiornoj.
Važno je pitanje donosi li djelotvornost proizvoda i veću
profitabilnost? Institut za strateško planiranje proučavao je
utjecaj relativne kvalitete proizvoda i otkrio značajnu pozitivnu
povezanost između relativne kvalitete proizvoda i povrata
investicija (return on investment - ROI). U uzorku od 525
srednjevelikih poslovnih jedinica, one s relativno niskom
kvalitetom proizvoda, ostvarile su oko 17% ROI. One sa srednjom
kvalitetom proizvoda zaradile su 20%, a one s visokom kvalitetom
proizvoda ostvarile su 27% ROI. Tako su poslovne jedinice s
proizvodima visoke kvalitete zaradile skoro 59% više od poslovnih
jedinica s proizvodima niske kvalitete. Zaradili su više zbog
toga što im je njihova vrhunska kvaliteta dopuštala da zaračunavaju
visoke cijene. Zaradili su više i na ponovljenoj kupnji;
lojalnosti potrošača i pozitivnoj usmenoj predaji, a njihovi troškovi
pružanja veće kvalitete nisu bili mnogo veći od troškova
poslovne jedinice koje su proizvodile slabu kvalitetu.
Povezanost kvalitete s profitabilnošću ne znači da tvrtke
moraju uvijek stvarati najvišu moguću razinu djelotvornosti
proizvoda. Postoje i smanjeni povrati jer vječno poboljšanje
djelotvornosti određuje manji broj kupci koji su voljni platiti
cijenu takvih proizvoda. Proizvođač mora stvoriti razinu
djelotvornosti koja odgovara ciljnome tržištu i razini
djelotvornosti konkurencije.
Kvaliteta
dosljednosti je stupanj do kojega su sve proizvodne jedinice
identične i zadovoljavaju obećane ciljne specifičnosti. Kupci očekuju
da proizvod ima visoku kvalitetu dosljednosti. Problem sa slabom
dosljednosti je u tome što proizvod ne ispunjava obećano pa će
mnogi kupci biti razočarani. Jedan od najvećih razloga za
stjecanje reputacije visoke kvalitete koju uživaju japanski
proizvođači jest što njihovi proizvodi imaju visoku kvalitetu
dosljednosti. Njihovi su automobili hvaljeni zbog "fit and
finish"- dvije karakteristike za koje će ljudi rado platiti.
Trajnost
i pouzdanost proizvoda
Trajnost
je duljina očekivanoga operativnog života proizvoda pod i/ili
stresnim uvjetima. Trajnost je vrlo važna karakteristika
proizvoda za većinu kupca. Kupci će općenito više platiti za
trajnije proizvode. Međutim , ovo pravilo podliježe određenim
uvjetima. Dodatna cijena ne smije biti previsoka. Nadalje,
proizvod ne smije biti tehnološki zastario jer tada kupci možda
neće htjeti platiti više za proizvode koji traju dulje. Tako
recimo oglašavanje da određena marka osobnih računala ili
mobilnih aparata ima najdulji vijek trajanja može imati malo
uspjeha zato što svojstva i djelotvornost ovih proizvoda podliježu
stalnim promjenama. Nasuprot tome, ručni satovi (koji su
"vječni" proizvodi čija se temeljna tehnologija malo
mijenja) nude se na temelju trajnosti.
Pouzdanost
je mjera za jednostavnost popravka proizvoda koji su neispravni
ili koji otkažu. Kupci su skloni proizvodima koji se lako
popravljaju. Mnoge tvrtke nude besplatnu tehničku potporu svojim
kupcima. Dostupnost takve potpore je vrlo često važna komponenta
koja utječe na odluku o kupnji.
Stil i
dizajn
Stil
opisujemo kao izgled proizvod koji kod kupca pobuđuje određene
osjećaje. Neke tvrtke imaju izvrsnu reputaciju za dobar stil, kao
na primjer, Nissan i Mazda kod sportskih automobila, Swatch kod
satova i sl. Prednost stila jest što izdvaja proizvod, a teško
ga je kopirati. U ovu diferencijaciju moramo uključiti i ambalažu
proizvoda kao stilsko oružje. To osobito vrijedi za prehrambene
proizvode, kozmetiku i toaletne proizvode. Ambalaža predstavlja
prvi kontakt kupca s proizvodom i lako ga može privući ili
odbiti.
Dizajn
definiramo kao ukupnost svojstava koja utječu na izgled proizvoda
i njegove funkcije u skladu sa zahtjevima kupaca. Kako se pojačava
konkurencija, dizajn nudi najbolje načine diferencijacije i
pozicioniranja tvrtkinih proizvoda. S gledišta tvrtke, dobro
dizajnirani proizvod može se lako proizvoditi i distribuirati. S
gledišta kupca, dobro dizajnirani proizvod bit će ugodan za
gledati, lagan za otvoriti, instalirati, koristiti, popraviti.
Dizajner mora uzeti u obzir sve ove čimbenike i slijediti maksimu
"oblik slijedi funkciju". Stručnjak će recimo stolac
ili naslonjač različito dizajnirati ovisno o tome je li
namijenjen kupcima koji teže udobnosti, eleganciji ili
kombinaciji spomenutoga. Dobar dizajner mora ostvariti kompromis
željenih karakteristika.
Određene su se zemlje ustoličile kao vođe u području dizajna.
Svjetski poznati su talijanski dizajn odjeće i obuće;
skandinavski dizajn funkcionalnosti, estetike i ekološke
svijesti; njemački dizajn strogosti i robusnosti.
Isplati li se investirati u dizajn? Istraživanje i praksa
sugeriraju da se isplati. Mnoge svjetski poznate tvrtke utvrdile
su da su im se uložena sredstva u dizajn višestruko isplatila, a
isto su dokazala i mnogobrojna istraživanja tržišta.
(Izvor: Philip
Kotler: Marketing Management -Analysis, Planning,
Implementation and Control , Yoram J. Wind: Product Policy:
Concept, Methods and Strategy)
Pripremila
V. Mihajlic
|
|