|
O jeziku i oko njega
Što
je dan održavanja prezentacije bliži, to je vaša trema,
vjerojatno, sve veća. No, i tomu se može doskočiti. Činjenica
jest da onoga koji drži predavanje ili prezentaciju automatski
percipiramo kao stručnjaka, slušamo ga i vjerujemo njegovim riječima.
Najvažniji je vaš unutarnji pozitivni stav prema javnome nastupu
koji otprilike glasi "veselim se da sam ovdje i siguran(na)
sam u ono o čemu govorim."
Neverbalna
aktivnost ili kako se ponašati pred slušateljima. Predavač
je uvijek izložen ispitujućim pogledima mnogih očiju, te mora
znati da širok spektar opažanja, od međusobnoga kontakta očima
do vanjske pojavnosti, dakle držanja, izgleda predavača i
njegove odjeće utječe na to kakav će dojam slušatelj o njemu
stvoriti. Svaki govornik ima svoje karakteristično držanje pa
ono što je urođeno ne treba silom mijenjati, no treba voditi računa
o nekim "zanatskim" postavkama. Tako, na primjer, nećete
slušateljima okrenuti leđa i pozorno govoriti platnu ili zidu!
Naprotiv, nastojat ćete uspostaviti dijaloški odnos. Stoga prije
no što uopće počnete govoriti, mirno promotrite slušatelje.
Pogledom se uspostavlja prvi osobni kontakt, procjenjuje socijalno
okruženje, signalizira osobna naklonost. Tijekom izlaganja također
povremeno gledajte slušatelje i taj vizualni kontakt nemojte
izbjegavati jer će ga slušatelji inače protumačiti kao
ignoriranje ili oholost. Suzdržite se od nervoznih kretnji ruku,
nepotrebnoga popravljanja dijelova odjeće, nemirnoga "šetanja"
i usiljenoga osmijeha! Sigurnost u nastupu je i stvar rutine, no
ono što kazujete mora se podudarati s vašim znanjem i
uvjerenjem!
Vježba
čini majstora. Ljudi često vjeruju u vlastitu spontanost i
snalaženje tijekom prezentacije ili predavanja i pogrešno misle
da je pokus "uživo", bez publike, čisti gubitak
vremena. Svakako održite pokusnu prezentaciju; ne zaboravite da
istodobno morate posluživati računalo ili neki drugi uređaj,
snalaziti se sa slajdovima i usput neusiljeno govoriti. Provjerite
radi li računalo ili neki drugi uređaj kako treba. Podsjećam na
humorističnu knjigu "Murphyjev zakon" i njezine dvije
konstatacije: Ništa nije tako lako izvedivo kako se čini i Ako
nešto treba krenuti krivo, sigurno će krenuti krivo. Drugim riječima,
provjerite sve što se provjeriti može. U protivnom vrijedi još
jedan Murphyjev zakon: Ako pustimo da se stvari odvijaju same od
sebe, one pokazuju tendenciju od lošega na još gore.
Govorite
razgovijetno i dovoljno glasno da vas čuju i u zadnjem redu;
konačno, prezentaciju ne držite samome sebi, nego drugima! Ima
smisla povremeno napraviti stanku u izlaganju; vi ćete za to
vrijeme razmisliti o sljedećoj rečenici, a slušatelji će se saživjeti
s prethodno rečenim. Govor mora biti jasan i čist, bez poštapalica.
I ne čitajte slajdove slušateljima, jer to oni mogu i sami!
Lavina
informacija ugušit će slušatelja. Vodite računa o količini
prezentiranoga sadržaja: previše vizualnih i izgovorenih
informacija ne služi ničemu. No, ne škrtarite s primjerima i
usporedbama jer suhoparna, apstraktna izlaganja doista ne će oduševiti.
Tempo izlaganja neka bude umjeren jer slušatelji ipak trebaju
neko vrijeme za usvajanje onoga što im kazujete. Prebrz govor,
munjevito mijenjanje slajdova, a sve u želji da u kratkome
vremenu kažete što više, samo će slušatelje udaljiti od
izlaganja i oni će ga prestati pratiti.
Na
pitanja morate odgovoriti, i to konkretno i kompetentno. Slušatelji
će smjesta razabrati izbjegavate li odgovor ili im nastojite
"zamazati" oči. Za postizanje dobroga dojma jako je važno
da pitanja slušatelja ne doživljavate kao napad, nego kao mogućnost
produbljivanja teme. Drugim riječima, nije dobro ako govornik
zauzme obrambeni ili odbojni stav prema onima koji postavljaju
pitanja i to je ono loše što sam tijekom godina zapazila na
raznoraznim izlaganjima, u razgovorima i intervjuima.
Retorika je, dakle, već u davna vremena razvila izbrušenu
tehniku usmenoga izlaganja i pravila za govor tijela, a u novije
vrijeme tehniku prezentacije i medijskoga posredovanja. U ovome
posljednjemu je i izvor teorija kazališnoga prikazivanja i glume,
ali i društvenoga ophođenja odnosno bontona.
B.
Ohnjec
|
|