PODRUČJE KVALITETE
Nedavno je u našoj kompaniji prihvaćen
Program aktivnosti za neprestano poboljšavanje kvalitete u 2002. godini. On sadrži tri
ključne aktivnosti:Uvođenje samoprocjenjivanja
prema Europskome modelu poslovne izvrsnosti.
Zorno dokumentiranje naših
ključnih poslovnih procesa primjenom Victor koncepta.
Primjenu procjenjivanja
temeljenoga na riziku, umjesto dosadašnjih internih audita prema normi ISO 9001.
Samoprocjenjivanje
prema nekome od priznatih modela poslovne izvrsnosti omogućuje poduzećima objektivno
prepoznavanje dostignute razine zrelosti na putu prema poslovnoj izvrsnosti. To je i
prilika za značajnija poboljšavanja. Za postizanje što boljih i objektivnijih
rezultata, samoprocjenjivanju treba pristupiti sustavno, pregledno i što jednostavnije.
ETK ima već šestogodišnje iskustvo u provođenju samoprocjenjivanja. U razdoblju od
1996. do 1999. godine samoprocjenjivali smo se prema modelu poslovne izvrsnosti Europske
zaklade za upravljanje kvalitetom (EFQM), a do 1999. do 2001. godine prema Ericssonovu
modelu zrelosti poslovne izvrsnosti (EBEMM). Postignuti su značajni rezultati koji su
objavljeni na ETK web stranicama za kvalitetu. Budući da Ericsson više neće
usavršavati svoj model, ponovo ćemo se samoprocjenjivati prema EFQM modelu, ali sada
samo na razini ETK.
Pristup
samoprocjenjivanju
Za
samoprocjenjivanje u 2002. i 2003. godini odabrali smo pristup upitnika. EFQM upitnik kroz
50 pitanja obuhvaća kvalitetu kompanije u cjelovitom smislu ne ograničavajući je samo
na normirane sustave upravljanja kao što su ISO 9001, ISO 14001 i drugi. Pitanja nove
revizije upitnika raspoređena su u devet sastavnica (modula) prikazanih slikom.
Tih devet
sastavnica čine kriterije EFQM modela poslovne izvrsnosti. Samoprocjenjivanje provodi tim
ili timovi stručnjaka odabirom ponuđenih odgovora uz svako pitanje. Odgovori su vezani
uz dobrotu korištenih pristupa ili modela te potencijala i širine njihove primjene u
kompaniji ili organizaciji. Inicijalnu će samoprocjenu na razini ETK obaviti tim
sastavljen od članova ETK menadžmenta. Statističkom obradom rezultata samoprocjene
dobit ćemo informaciju o postignutoj razini zrelosti i mogućim vrijednim prilikama za
poboljšavanje koje ćemo iskoristiti za izradu programa poboljšavanja.
Razine
zrelosti kompanije
U jesen 2001. EFQM je obznanio
tri razine zrelosti kompanija kao i uvjete za dobivanje odgovarajućega certifikata. To
su:
1.
Privrženost izvrsnosti (Committed to Excellence).
2. Prepoznata izvrsnost (Recognized for Excellence).
3. Finalisti i dobitnici Europske nagrade za kvalitetu.
Za 2003. planiramo provesti
samoprocjenjivanje na jednaki način kao i u 2002. godini. Međutim, nakon provođenja
programa poboljšavanja pozvali bismo EFQM auditora. On bi trebao provjeriti naša
postignuća i, u slučaju sukladnosti s EFQM kriterijima, predložiti ETK za dobivanje
certifikata Committed to Excellence. To bi nam omogućilo postupan i siguran put do viših
razina zrelosti, a time i do novih europskih priznanja.
Grafičko dokumentiranje procesa
Prema jednoj od korporacijskih
direktiva Ericssonove kompanije moraju dokumentirati svoje ključne poslovne procese
koristeći općeniti Ericssonov sustav upravljanja, Victor koncept, i odabrani alat za
grafičko prikazivanje i povezivanje procesa, potprocesa i pojedinačnih aktivnosti.
Provođenje te direktive osigurat će znatno lakše snalaženje zaposlenika u svim
Ericssonovim kompanijama, ali na kraju i mogućnost daljinskoga nadzora i procjenjivanja.
U našoj je kompaniji započeta
primjena toga pristupa dokumentiranju već tijekom prošle godine, a prvi rezultati mogu
se vidjeti u ETK sustavu upravljanja radom (OMS) na našim web stranicama. Spomenuti
sustav integrira postupke sustava upravljanja kvalitetom (ISO 9001), okolišem (ISO
14001), zdravljem i zaštitom zdravlja zaposlenika (OHSAS 18001), ali na povezanim web
stranicama organizacijskih jedinica sadrži i mnoge druge postupke i informacije. S
grafičkim dokumentiranjem nastavit ćemo i ove godine, jer taj pristup značajno smanjuje
količine dokumenata uz istodobno povećanje preglednosti i brzine korištenja
dokumentacije.
Procjenjivanje temeljeno na
riziku
Provođenje internoga
procjenjivanje sustava upravljanja jedan je od ključnih zahtjeva u normama ISO 9001 i ISO
14001. Takvim pristupom pronalaze se eventualne nesukladnosti čije uklanjanje neprestano
poboljšava sustav upravljanja. Interno procjenjivanje normiranih sustava upravljanja
provodimo u ETK već niz godina. Prošle godine u kompaniji je provedeno interno
procjenjivanje u 13 organizacijskih jedinica i ispostavljen je niz prijedloga za
poboljšavanje. Premda je interno procjenjivanje korisno u svakoj organizaciji, ipak je
težište provjeravanja na objektivnome utvrđivanju razine sukladnosti ili nesukladnosti
zahtjevima predmetne norme. Pored toga kompanije sve više očekuju konkretnu dodanu
vrijednost, pa se sve češće od provođenja internih i drugih procjenjivanja traži
usmjerenost na poslovanje.
Certifikacijska kuća Det Norske
Veritas, koja je certificirala i naš sustav kvalitete, razvila je zajedno s Ericssonom
pristup i alat za procjenjivanje temeljen na riziku (Risk Based Assessment - RBA).
Korporacijskom direktivom zahtijeva se primjenjivanje RBA već u 2002. godini. Sukladno
tome u ETK su već izvršene prve pripreme i prezentacije, a u travnju ćemo započeti s
RBA. Osnovne značajke RBA su sljedeće:
- Izrazita orijentacija na
procjenjivanje ostvarivanja ciljeva.
- Procjenjivanje opasnosti (smetnji)
za ostvarivanje ciljeva.
- Procjenjivanje dobrote i
potencijala primjene modela upravljanja.
- Određivanje lista za
procjenjivanje na temelju matrice rizika.
Model RBA građen je tako da
zahtijeva puno više pripreme i to timskoga rada menadžera procjenjivane organizacijske
jedinice i tima procjenitelja (auditora).
Budući da je RBA izrazito
orijentiran na poslovanje organizacijske jedinice ili kompanije očekujemo i znatno veću
korist od toga novog Ericssonova pristupa.
Dr. Ivica Oslić |