Internet pravo Vezano uz
proces što bržega uključivanja Republike Hrvatske u Europsku uniju, nedavno je hrvatski
Sabor donio Zakon o elektroničkome potpisu. Ovim se Zakonom uređuje pravo fizičkih i
pravnih osoba na uporabu elektroničkoga potpisa u upravnim, sudskim i drugim postupcima,
poslovnim i drugim radnjama, te prava, obveze i odgovornosti fizičkih i pravnih osoba u
vezi s davanjem usluga certificiranja elektroničkoga potpisa, ako posebnim zakonom nije
drugačije određeno.
Zakon daje
definicije brojnih novih termina vezanih uz primjenu digitalnoga potpisa, kao što su
elektronički potpis, napredni elektronički potpis, podaci i sredstva za njihovu izradu i
verificiranje. Elektronički potpis je skup podataka u elektroničkome obliku koji
služe za identifikaciju potpisnika i potvrdu vjerodostojnosti potpisanoga elektroničkog
zapisa. Napredan elektronički potpis je elektronički potpis koji:
1. je
povezan isključivo s potpisnikom,
2. nedvojbeno identificira potpisnika,
3. nastaje korištenjem sredstava kojima potpisnik može samostalno
upravljati i koja su isključivo pod
nadzorom potpisnika,
4. sadržava izravnu povezanost s podacima na koje se odnosi i to
na
način koji nedvojbeno omogućava uvid u
bilo koju izmjenu izvornih
podataka.
Samo napredan
elektronički potpis ima istu pravnu snagu i zamjenjuje vlastoručni potpis (potpis
tintom), odnosno vlastoručni potpis i otisak pečata. Ne može se odbiti prihvaćanje
nekoga dokumenta samo zato što je u elektroničkome obliku s elektroničkim ili naprednim
elektroničkim potpisom.
Međutim, Zakon
ipak nabraja poslove za koje će se i dalje tražiti vlastoručni potpis tintom:
poslovi vezani uz prijenos vlasništva i druga stvarna prava na nekretninama, oporučni
poslovi, imovinski predbračni odnosno bračni ugovori, darovni ugovori i još neki
ugovori koji se odnose na raspolaganje imovinom ili koje mora ovjeriti javni bilježnik.
Zakon regulira i
izdavanje certifikata i davanje usluga certificiranja. Certifikat je svaka elektronička
potvrda kojom se potvrđuje identitet potpisnika u postupcima razmjene elektroničkih
zapisa, a kvalificirani certifikat je svaka elektronička potvrda kojom davatelj usluga
izdavanja kvalificiranih certifikata potvrđuje napredni elektronički potpis. Nadalje,
Zakon propisuje što sve kvalificirani certifikat mora sadržavati te koji su uvjeti da
netko može biti davatelj usluga certificiranja. Interesantno je da davatelji usluga
certificiranja ne trebaju posebnu dozvolu za obavljanje ovih usluga. Međutim,
Ministarstvo gospodarstva će voditi evidencije o davateljima usluga certificiranja.
Davatelj takve usluge mora ovom Ministarstvu prijaviti početak obavljanja usluga
certificiranja najmanje 8 dana prije početka rada. Ministarstvo provodi inspekcijski
nadzor nad davateljima ovih usluga.
Zakon je objavljen u Narodnim
novinama, ali se počinje primjenjivati tek od 1. travnja ove godine. Međutim, kako sam
Zakon predviđa donošenje nekoliko podzakonskih akata, očito da će njegova puna
primjena krenuti možda i nakon više mjeseci.
Nelka Fikeys Krmić |