|
Mirovinska reforma
Svakodnevno
smo svjedoci brojnih novinskih natpisa o krizi mirovinskih sustava
koja je poprimila razmjere svjetske epidemije. Traže se nova rješenja
koja će udovoljiti novim potrebama mirovinskih fondova i u
ekonomski razvijenim zemljama i u zemljama koje prolaze
tranzicijsku fazu. Ni u Hrvatskoj situacija nije drugačija, dapače,
kriza je duboka i teška te se reformom mirovinskoga sustava traže
nova rješenja koja će ublažiti i poboljšati položaj budućih
umirovljenika.
Običnom
čovjeku postaje sve jasnije da obvezni mirovinski fond u današnjim
uvjetima ne pruža više rješenje za sigurnu starost. Novu nadu,
međutim, bude dobrovoljni mirovinski fondovi, koji su se u
razvijenom svijetu već dobro etablirali i dokazali.
Razlozi
krize mirovinskih sustava
Razlozi
krize su dvojaki: demografski i financijski. Riječ je o međusobno
povezanim razlozima koji jedan na drugog djeluju i kao uzrok, i
kao posljedica.
Demografsko starenje stanovništva je opće prisutan fenomen u
gotovo svim zemljama svijeta. Što je zemlja gospodarski i
ekonomski razvijenija, u strukturi stanovništva veći je udio
staračke populacije. Životni vijek se produžuje, pa korisnici
mirovina sve duže uživaju stečenu mirovinu. Populacija postaje
prosječno sve starija, broj umirovljenika raste brže od broja
zaposlenih, a financijske potrebe umirovljeničke populacije
postaju sve veće. Nasuprot tome, relativno se smanjuje udio radno
aktivnoga stanovništva. Sve manje osoba plaća mirovinske
doprinose za sve veći broj korisnika. Postojeći sustavi
mirovinskoga osiguranja ne mogu udovoljiti naraslim potrebama
umirovljenika.
Iako su krize mirovinskih sustava u svijetu gotovo univerzalne,
ipak postoji bitna razlika između gospodarski razvijenih zemalja
i zemalja u tranziciji.
Ekonomski razvijene zemlje su puno ranije uočile nesklad između
uplata mirovinskih doprinosa i rastućih potreba umirovljenika i
još su šezdesetih godina 20. stoljeća počele tražiti rješenja
koja će smanjiti jaz između uplata i isplata.
Mirovinske reforme u tranzicijskim zemljama su neminovnost jer je
u većini zemalja mirovinski sustav generacijske solidarnosti
gotovo pred stečajem. Sve se te zemlje suočavaju s niskom
razinom mirovina i visokim stopama doprinosa za te mirovine, koje
su dovele do masovnoga izbjegavanja plaćanja doprinosa.
Mirovinske se reforme provode paralelno s reformom gospodarskoga i
cijeloga socijalnoga sektora. Najvažnija značajka mirovinskih
reformi u tranzicijskim zemljama je nastojanje da se produži
radnik vijek te da se, uz zadržavanje sustava generacijske
solidarnosti, uvede obavezno ili dobrovoljno osiguranje na temelju
kapitalizacije.
Situacija
u Hrvatskoj
Sve
pojave koje obilježavaju demografsku sliku razvijenog svijeta
prisutne su u Hrvatskoj u posljednja dva desetljeća, ali uz
brojne dodatne popratne negativnosti uzrokovane tranzicijom i
ratom. Zbog globalizacije i poboljšanja zdravstvenih uvjeta života
u cijelom svijetu, demografske su promjene u Hrvatskoj gotovo
identične kretanjima u razvijenim zemljama. Karakterizira ih
niska stopa nataliteta i povećanje udjela starije populacije u
ukupnom stanovništvu. Tako je, na primjer, u Hrvatskoj 1980. bilo
449.080 umirovljenika i 1.816.190 osiguranika, što je, otprilike,
odnos 4:1. Tijekom osamdesetih, a naročito u devedesetim godinama
prošloga stoljeća taj je odnos rapidno pogoršavan. U 1999. broj
umirovljenika je narastao na 1.017.801, dok je broj osiguranih
osoba smanjen na 1.406.081, tako da je odnos broja umirovljenika i
broja korisnika gotovo izjednačen.
Restrukturiranje bivših društvenih poduzeća koje se odvijalo
tijekom devedesetih godina, provodilo se u pravilu smanjivanjem
broja zaposlenih, velikim dijelom i kroz institut ranog
umirovljenja. Istodobno, u gospodarskom životu zemlje dogodili su
se i neki drugi negativni procesi, čija je posljedica bio pad
broja zaposlenih. Visoka stopa nezaposlenosti potiče sivu
ekonomiju i izbjegavanje plaćanja doprinosa, što povratno
uvjetuje povećanje stope doprinosa za one koji uplaćuju
doprinose.
Takva kretanja dovela su do sve većega posezanja mirovinskoga
fonda za sredstvima državnoga proračuna. Mirovinski izdaci su u
2000.godini dostigli 13,7% bruto državnoga proračuna, što je
daleko više od izdataka koji su imale razvijene zemlje u vrijeme
kada su bile na stupnju razvoja današnje Hrvatske. Logičan
nastavak takvih trendova je uključivanje mirovinskog fonda
sustava generacijske solidarnosti u Proračun Republike Hrvatske,
što se operativno i dogodilo 1.srpnja 2001. godine
Ovakva kretanja nametnula su nužnost mirovinske reforme u
Hrvatskoj, od koje se očekuje da osigura dugoročno održiv
sustav koji će štititi osiguranike od financijskih rizika u
starosti, ali koji će istovremeno biti usklađen s ekonomskim
razvojem i neće biti kočnica gospodarskoga razvoja.
Mirovinski sustav u Hrvatskoj koncipiran je kao kombinirani sustav
na tri razine:
1. sustav obveznog osiguranja na temelju generacijske solidarnosti
(prvi mirovinski stup),
2. sustav obvezne individualne kapitalizirane štednje (drugi
mirovinski stup)
3. sustav dobrovoljne kapitalizirane štednje (treći mirovinski
stup).
Sustav
generacijske solidarnosti
Sustav
generacijske solidarnosti karakteriziraju tekući doprinosi koji
služe za isplatu tekućih mirovina, tako da nema čvrste veze
između uplaćenih doprinosa osiguranika i buduće mirovine koju
će ostvariti taj osiguranik. Buduća mirovina puno više ovisi o
visini doprinosa koji će uplaćivati buduće generacije, one koje
će pripadati radnom kontingentu u vrijeme kada sadašnji
osiguranik postane umirovljenik.
Obvezna
kapitalizirana individualna štednja
Sustav
obvezne individualne kapitalizirane štednje počeo se provoditi
od 1.siječnja 2002. Taj je sustav zasnovan na načelu definiranih
doprinosa, tako da će mirovina izravno ovisiti o visini uplaćenih
doprinosa. Za obveznu kapitaliziranu štednju se izdvaja 5%
mirovinskoga doprinosa, dok se za sustav generacijske solidarnosti
izdvaja 14,5 % mirovinskoga doprinosa. Osobe koje nisu obuhvaćene
obveznim osiguranjem za individualnu mirovinsku štednju, plaćaju
19,5% mirovinskog doprinosu za sustav generacijske solidarnosti.
Osobe
koje su obvezno osigurane u drugom stupu i osobe koje su se po
vlastitom izboru opredijelile za osiguranje u drugom stupu,
ostvarivat će mirovinu iz dva izvora:
osnovnu mirovinu iz prvog stupa, zasnovanog na načelima
generacijske solidarnosti, ali u manjoj visini od mirovine koju
ostvaruju osiguranici koji su osigurani samo u prvom stupu
mirovinskoga osiguranja te mirovinu iz drugoga stupa koja će
primarno ovisiti o uplaćenim doprinosima tijekom razdoblja
osiguranja.
Mirovine iz prvoga i drugoga mirovinskoga stupa počinju se isplaćivati
u trenutku kada osiguranici steknu uvjete za umirovljenje (u
pravilu s navršenih 60 godina za žene i 65 godina za muškarce).
Dobrovoljna
kapitalizirana štednja
Sustav
dobrovoljne kapitalizirane štednje također se zasniva na načelima
individualne kapitalizacije, uz osnovnu razliku da se radi o
dobrovoljnom članstvu u jednom ili više izabranih dobrovoljnih
mirovinskih fondova. U dobrovoljne mirovinske programe može se učlaniti
svaka punoljetna osoba koja prihvaća program fonda. Ako se radi o
otvorenom dobrovoljnom mirovinskom fondu, njegovim članom može
postati svaka osoba koja prihvaća članstvo i obavezuje se na
uplatu određenih iznosa doprinosa. Kada se radi o zatvorenom
dobrovoljnom mirovinskom fondu, tada je riječ o fondu koji je
organiziran za točno određen krug osoba, npr. samo za
zaposlenike neke kompanije.
Država stimulira razvoj dobrovoljnog mirovinskog osiguranja s
dvije vrste poticaja: poreznim olakšicama i poticajnim sredstvima
iz državnoga proračuna.
Državna
poticajna sredstava
Državna
poticajna sredstava su jedan od instrumenata kojima država potiče
građane na dobrovoljnu mirovinsku štednju. Ta sredstva se
odobravaju iz državnoga proračuna. Država na doprinose koje članovi
godišnje uplaćuju u treći stup mirovinskoga osiguranja daje 25%
od uplaćenoga iznosa, ali najviše do 1250 kuna. Dakle, osoba
koja godišnje uplati 5000 kuna u dobrovoljni mirovinski fond, od
države će dobiti još 1250 kuna. Isti će iznos dobiti osobe
koje uplate više od 5000 kuna. One koje uplate manje, dobit će
25% uplaćenoga iznosa. Poticajna sredstva vode se na osobnom računu
člana dobrovoljnoga mirovinskog fonda, tako da se u svakom
trenutku može utvrditi njihov iznos, a ona predstavljaju osobnu
imovinu člana fonda i sastavni su dio osobnoga računa.
Olakšica
u porezu na dohodak
Od
početka 2001. obveznicima poreza na dohodak omogućeno je korištenje
porezne olakšice na ime uplaćenih premija po osnovi osiguranja
života, dopunskoga zdravstvenoga i dobrovoljnoga mirovinskog
osiguranja. Uplaćene premije osiguranja smatraju se izdacima koji
se, u razdoblju u kojem su plaćeni, mogu odbiti od ostvarenih
primitaka. Priznati izdatak iznosi 0,7 osnovnog osobnog odbitka,
što je 1050 kuna mjesečno, odnosno 12600 godišnje.
Od porezne olakšice imaju korist svi porezni obveznici, ali
najisplativija je za osobe s višim primanjima.
U tablici koja slijedi vidljiva je godišnja dobit koja proizlazi
iz korištenja porezne olakšice, ovisno o visini doprinosa i
stopi poreza. U svim je primjerima pretpostavljen prirez od 18%.
Kako biste znali koji su iznosi važeći u vašem primjeru,
potrebno je znati najvišu poreznu stopu koja se primjenjuje pri
oporezivanju vašeg dohotka.
|
Godišnje
povećanje neto plaće
stopa poreza |
godišnje
uplaćena svota |
45% |
35% |
25% |
15% |
3.000,00 |
1.593,00 |
1.239,00 |
885,00 |
531,00 |
5.000,00 |
2.655,00 |
2.065,00 |
1.475,00 |
885,00 |
7.000,00 |
3.717,00 |
2.891,00 |
2.065,00 |
1.239,00 |
10.000,00 |
5.310,00 |
4.130,00 |
2.950,00 |
1.770,00 |
12.000,00 |
6.372,00 |
4.956,00 |
3.540,00 |
2.124,00 |
Na
primjer, osoba koja je uplatila 12000 kuna godišnje, a plaća
porez po stopi od 35% i prirez od 18%, ostvaruje pravo na:
- korištenje
porezne olakšice 4.956,00 kuna
- poticajna
sredstava 1.250,00 kuna
- ukupno
godišnje 6.206,00 kuna
Dva
su moguća načina ostvarenja porezne olakšice. Obustavu
doprinosa za dobrovoljno mirovinsko osiguranje moguće je
dogovoriti s poslodavcem koji ju potom obračunava pri isplati plaće.
U tom slučaju poslodavac mjesečno, prilikom obustave ugovorenog
iznosa, od porezne osnovice odbija iznos doprinosa, čime se
automatski povećava neto-plaća. Porezna se olakšica može
ostvariti i putem godišnje porezne prijave.
Osim toga, članovi fonda sami biraju i mogu mijenjati visinu i
trajanje uplate u fond - prestanak uplate ne znači i prestanak članstava
u fondu. Sredstava na računu su nasljediva, a članovi sami
donose odluku hoće li sredstava naslijediti zakonski ili
imenovani nasljednik.
Iznos mirovine iz trećeg stupa ovisi o visini uloženih
sredstava, pripisanih državnih poticaja i prinosa fonda. Početak
isplate mirovine je moguće odabrati, ali mirovina se može početi
primati najranije s navršenih 50 godina života.
Spomenimo još samo da je Hagena inicirala izradu prijedloga
izmjene Zakona o porezu na dohodak, prema kojima se uplate
poslodavaca u dobrovoljni mirovinski fond ne bi smatrale plaćom
zaposlenika. Takva izmjena zakona, ako se donese, trebala bi
dodatno motivirati i poslodavce i zaposlene na pojačanu štednju
putem dobrovoljnoga mirovinskog fonda.
Najvažnija
značajka mirovinskih reformi u tranzicijskim zemljama, pa i u
Hrvatskoj, je nastojanje da se produži radnik vijek te da se, uz
zadržavanje sustava generacijske solidarnosti, uvede obavezno ili
dobrovoljno osiguranje na temelju kapitalizacije.
Stav
naše kompanije
Kompanija
Ericsson Nikola Tesla, uvidjevši da reforma mirovinskoga sustava
zahtijeva od svakoga zaposlenika brigu i aktivno sudjelovanje u
planiranju visine vlastite mirovine, poduzela je aktivnosti s
ciljem pronalaženja najpovoljnijih mogućnosti za osnivanje
zatvorenoga dobrovoljnoga mirovinskog fonda. Na taj način
Ericsson Nikola Tesla, kao pokrovitelj fonda, želi svim svojim
zaposlenicima omogućiti povoljnije uvjete za dobrovoljnu
mirovinsku štednju od onih koji vrijede za članove otvorenih
mirovinskih fondova.
Nakon što se donese konačna odluka o izboru najpovoljnijega
društva za upravljanje dobrovoljnim mirovinskim fondom, detaljno
i na vrijeme informirat ćemo sve zaposlenike o mogućnostima i
uvjetima učlanjenja i štednje u Zatvorenom dobrovoljnom
mirovinskom fondu kompanije Ericsson Nikola Tesla.
Bit će to prilika za sve zaposlenike naše kompanije da brigom i
planiranjem svoje vlastite mirovine već danas, na
najdjelotvorniji mogući način, osiguravaju preduvjete za
sretniju i bezbrižniju starost.
Verica
Mihajlic
*
Literatura: Mr. sc. Marija Zuber, Mirovinska reforma i fondovi
mirovinskog osiguranja
|
|