|
Dežurni menadžer - kadrovik
Premda
teorija o menadžmentu ima svakojakih, većina teoretičara menadžmenta
te menadžeri sami slažu se u jednome: zaposlenici su najvažniji
resurs u bilo kojoj organizaciji. To poglavito vrijedi, složit ćete
se, za kompaniju koja proizvodi i izvozi znanje kakva je Ericsson
Nikola Tesla. Znanje naših stručnjaka najveća je vrijednost
koju posjedujemo. Privući i zadržati upravo ljude koji su
sposobni udovoljiti visokim zahtjevima struke i globalnoga tržišta
teška je zadaća. Što u takvim uvjetima znači biti odgovoran za
kadrovsku politiku kompanije objašnjava Ana Jožinec, direktorica
jedinice za Upravljanje ljudskim potencijalima u Ericssonu Nikoli
Tesli koja je, ujedno, odgovorna i za ljudske potencijale na
razini Ericssonove tržišne jedinice Srednja Europa.
Kadrovska
politika daleko je odmakla od pukoga biranja i zapošljavanja
ljudi. Danas se uspješna kadrovska politika temelji na poslovnoj
strategiji kompanije te predstavlja cjeloviti proces koji obuhvaća
planiranje kadrova i njihov izbor, procjenu kvalitete obavljenoga
posla, razvoj kompetencija te rješavanje međuljudskih odnosa.
Promjena u pristupu odrazila se i u terminologiji pa se danas
umjesto termina kadrovska politika češće koristi termin
upravljanje ljudskim potencijalima. Ana Jožinec obrazlaže:
"Upravljanje
ljudskim potencijalima u novije se vrijeme u tolikoj mjeri oslanja
na poslovnu strategiju kompanije da možemo reći kako ona u
potpunosti određuje tip ljudi koji kompanija zapošljava. To je i
logično: kada se utvrde ciljevi kojima određena kompanija teži
te se odrede načini na koje će se oni postići, jednom riječju
- strategija, samim tim određuje se i profil ljudi koji tu
strategiju mogu provesti u djelo. Konkretno, naša kompanija kao
svoje strateško opredjeljenje odredila je dizajn cjelovitih
komunikacijskih rješenja i usluga te istraživanje i razvoj. Za
realizaciju takve strategije kompanija mora zapošljavati mahom
ljude visoke stručne naobrazbe u području elektrotehnike, točnije
telekomunikacija. Mora insistirati na kadrovima koji su spremni
kontinuirano učiti, koji su u profesionalnome smislu dovoljno
samouvjereni da mogu ravnopravno sudjelovati u Ericssonovim
planetarnim projektima, koji su usmjereni na postizanje planiranih
rezultata i koji su spremni gotovo svakodnevno prilagođavati se
novonastalim situacijama. Zadaća je jedinice za Upravljanje
ljudskim potencijalima da kompaniji osigura upravo takve ljude te
da ih u kompaniji i zadrži. Od dolaska Ericssona u Hrvatsku te
jasnoga opredjeljivanja Ericssona Nikole Tesle za 'proizvodnju
znanja' provedeno je niz mjera u tom pravcu. Međutim, kao najznačajniju
od njih navela bih sljedeću: uz kontinuiranu nadogradnju znanja
već zaposlenih stručnjaka u našoj kompaniji, odgovarajuću
strukturu kompetencija postigli smo i zapošljavanjem 650 mladih
visoko obrazovanih ljudi u zadnjih nekoliko godina."
Lako
je reći, ali kako učiniti?
Visoki
kriteriji po kojima se kroji struktura zaposlenika u Ericssonu
Nikoli Tesli iziskuje i vrhunsko upravljanje ljudskim
potencijalima. Stoga su aktivnosti u tome području usmjerene na
definiranje prioriteta i njihovo provođenje kada je riječ o
strategiji ljudskih potencijala, upravljanju resursima,
upravljanju prema rezultatima rada, razvoju kompetencija,
liderstvu te organizaciji rada. A kada je riječ o strategiji
ljudskih potencijala za ovu godinu Ana Jožinec kaže:
"Značajnijih promjena naše strategije u odnosu na proteklih
nekoliko godina neće biti. I dalje ćemo optimizirati broj
zaposlenika prema trenutačnome obujmu poslovanja te prilagođavati
profil kompetencija našim osnovnim aktivnostima i planovima za
budućnost. Pri tomu će se brižno voditi računa o osiguranju
dobre ravnoteže znanja i vještina koje ovoj kompaniji trebaju za
uspješno poslovanje. Posebnu pozornost posvetit ćemo
prepoznavanju, nagrađivanju i zadržavanju ključnih stručnjaka
u kompaniji koji najviše pridonose njenom uspjehu, a svim
zaposlenicima osigurat ćemo vrhunske mogućnosti daljnjega
profesionalnog razvoja. Razmjenu ideja i pobjednički duh uvijek
smo njegovali u Ericssonu Nikoli Tesli, a tu dobru naviku nećemo
niti sada promijeniti kako bismo uspostavili još efikasniji način
rada."
Aktivnosti
za privlačenje, razvijanje i zadržavanje visoko obrazovanih stručnjaka
u našoj kompaniji koji imaju dovoljno profesionalne snage kako bi
ravnopravno s kolegama u Ericssonovoj korporaciji sudjelovali u
stvaranju novoga svijeta telekomunikacija su višestruke. Koje
konkretne mjere u tom pravcu poduzima ETK jedinica za Upravljanje
ljudskim potencijalima?
"Vjerujem da o brizi o zaposlenicima u ovoj kompaniji može
posvjedočiti svaki od naših stručnjaka, a ja ću ovu priliku
iskoristiti kako bih nas sve zajedno podsjetila na one aspekte
upravljanja ljudskim potencijalima kojima posvećujemo najviše pažnje.
Ericsson Nikola Tesla se prije svega može podičiti odličnim
radnim uvjetima po mjeri najsuvremenijih svjetskih kompanija.
Poticanje motivacije i razvoj procesa koji će podržavati veću učinkovitost
i zadovoljstvo zaposlenika spadaju u osnovne zadaće kompanijine
jedinice za Upravljanje ljudskim potencijalima. Izrazito veliki
dio aktivnosti iz toga područja vezan je uz razvoj kompetencija.
Zajedničkim inicijativama s Fakultetom elektrotehnike i računarstva
u Zagrebu i Fakultetom elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje
u Splitu te uključivanjem zaposlenika u Ericssonovo sveučilište,
kompanija provodi programe certificiranja u području suvremenih
komunikacija. Pored toga, kompanija podupire stalno obrazovanje
svojih zaposlenika i kroz poslijediplomski studij na kojemu
trenutačno imamo 180 zaposlenika.
Svakako treba naglasiti da je najbolji i najvažniji put učenja i
napretka vrijedan rad na svakodnevnim poslovima. Naša kompanija
pruža velike mogućnosti za sve koji imaju profesionalne
radoznalosti da se okušaju i na drugim područjima izvan svojih
jedinica i podignu svoju razinu poznavanja tajni
telekomunikacijske djelatnosti."
Princip
"pokaži što možeš"
U
nastavku Ana Jožinec ističe kako se u kompaniji Ericsson Nikola
Tesla zaposlenici stimuliraju sustavom plaća koji izravno
povezuje kompanijine rezultate u cijelosti i ostvareni
individualni učinak s visinom ukupne zarade. Pri tomu svi moraju
biti svjesni da je u konačnici rezultat koji postižu (a ne uloženi
trud ili vrijeme) mjerilo po kojem će se ocjenjivati njihov rad.
Doprinos povećanju zadovoljstva kupaca, povećanju broja knjiženih
narudžbi i profitabilnome poslovanju kompanije, određuje korake
u napredovanju te dodatne pogodnosti u kojima uživaju zaslužni
pojedinci.
"U kompaniji primjenjujemo upravljanje prema rezultatima
rada, što je za jedinicu Upravljanje ljudskim potencijalima
osnovni proces za poticanje, angažiranje i procjenu doprinosa
zaposlenika našim poslovnim rezultatima. Taj proces daje dodatnu
vrijednost upravljanju ljudskim potencijalima jer promovira posvećenost
ostvarivanju zacrtanih zadataka, zahtijeva obostranu odgovornost
rukovoditelja i zaposlenika za određene aktivnosti i jasno vodi
sve aktivnosti prema ostvarenju naših poslovnih ciljeva. Povratne
informacije koje o svome radu dobivaju stručnjaci od svojih
neposrednih rukovoditelja osiguravaju stalno poboljšanje učinkovitosti,
a podržavaju i razvoj zaposlenika. Takav pristup donosi konkretne
prednosti - tijekom zadnjih nekoliko godina iskušenja, kroz koje
prolazi telekomunikacijska industrija i koje je Ericsson itekako
osjetio, kompanija Ericsson Nikola Tesla zadržala je svoju
poziciju na tržištima na kojima djeluje, čak i proširila krug
zemalja u kojima je prisutna te je poslovala uz dobit. U sadašnjim
uvjetima na globalnome telekom tržištu to je odličan rezultat
kojega ne bismo postigli bez motiviranih i stručnih
kadrova."
Praćenje
motiviranosti zaposlenika zaslužuje poseban komentar:
"Podaci iz Dialoga, naše ankete o zadovoljstvu zaposlenika
pokazuju da sredine u kojima se aktivno i predano provodi
upravljanje prema rezultatima rada postižu visoke rezultate kada
je riječ o sposobnosti stvaranja dodatne vrijednosti i povećanju
djelotvornosti zaposlenika iskazanim kroz Human Capital Indeks.
Dialog je važan alat za mjerenje i poboljšanja naših
sposobnosti u ostvarivanju što veće učinkovitosti, stvaranju
vrijednosti za naše kupce i ostvarivanju naših poslovnih
ciljeva. Ta anketa omogućava svim zaposlenicima sudjelovanje u
formiranju budućnosti naše kompanije te upućuje na ogledne
primjere i mogućnost usporedbe s drugim kompanijama unutar
Ericssona. Naši Dialog rezultati, koji se poboljšavaju iz godine
u godinu, upućuju na to da idemo dobrim smjerom. Zapravo, u
mnogim segmentima smo u korporativnim razmjerima među najboljima,
odnosno u kategoriji Best in Class company (BinC)."
Ključna
riječ je: razvoj
U
telekomunikacijama stajati na mjestu znači zaostajati. Samo
kontinuirani razvoj može dovesti do uspjeha. Kako to izgleda u
području upravljanja ljudskim potencijalima?
"U našoj kompaniji njegujemo Ericssonov princip promoviranja
iznutra (promotion within). Pratimo razvoj karijere naših
zaposlenika na tri različita kolosijeka: liderstvo i upravljanje,
poslovanje te tehnologija. Jedan od naših ciljeva jest na svim
rukovoditeljskim pozicijama osigurati najsposobnije menadžere.
Glavne karakteristike Ericssonovoga menadžera su visoke
intelektualne sposobnosti, usmjerenost na ljude, posvećenost
ostvarivanju zadanih ciljeva, samouvjerenost i širina
perspektive. U kompaniji uspješno, već četvrtu godinu,
provodimo proces planiranja rukovoditelja kojime u najranijoj fazi
identificiramo kandidate s potencijalima za buduće menadžere,
radimo na njihovoj procjeni i usmjeravanju te provođenju
njihovoga razvojnog plana."
Međutim
riječ "razvoj" primjenjiva je, prema riječima naše
sugovornice, i na jedinicu za Upravljanje ljudskim potencijalima
samu.
"Na kraju nešto i o inicijativi za transformaciju funkcije
upravljanja ljudskim potencijalima na korporativnoj razini koja će
svakako imati utjecaja i na našu kompaniju. Glavni pokretači i
ciljevi te inicijative su: stvaranje jedne Ericssonove kompanije
sa zajedničkim funkcijama i procesima, maksimiziranje povrata
investicije u sustav upravljanja ljudskim potencijalima (HRMS)
temeljen na SAP/R3 koji je potpuno usklađen s Ericssonovim
poslovnim procesima i IT infrastrukturom. Cilj je pomicanje fokusa
ove službe od podrške i administriranja posla prema vođenju
posla i optimiziranju ljudskoga kapitala, povećanje kompetencija
potrebnih za razvoj strategije ljudi povezane s poslovnim
strategijama, formiranje jednoga globalnog centra za upravljanje
ljudskim potencijalima i nekoliko regionalnih centara za
optimiziranje i provedbu transakcijskih usluga u području
upravljanja ljudskim potencijalima širom svijeta.
Prema dostupnim korporativnim podacima jedinica za Upravljanje
ljudskim potencijalima u Ericssonu Nikoli Tesli jedna je od
najcjelovitijih i troškovno najučinkovitijih u korporaciji. Bili
smo prvi u implementaciji HRMS-a i sustava plaća koji povezuje
visinu naknade s ostvarenim rezultatima, imamo uspješno uvedene
sve Ericssonove procese i stalno preispitujemo nove inicijative i
mogućnosti poboljšanja postojećih te uvođenja novih
aktivnosti. Draž posla upravljanja ljudskim potencijalima zrcali
se u glavnim odrednicama koje karakteriziraju rad tima naše
istoimene jedinice: fokus, fleksibilnost, brzina i prijateljski
pristup," zaključuje Ana Jožinec.
J.
Lončar |
|