|
Društvena odgovornost poduzeća u Hrvatskoj
Uloga
gospodarstva u održivom globalnom društvenom razvoju sve je veća.
I u Hrvatskoj je prepoznata važnost gospodarstva za održivi
razvoj zemlje, a privatni sektor, država i civilno društvo, počinju
prihvaćati koncept društvene odgovornosti poduzeća (DOP).
Tijekom prošle godine Academy for Educational Development (AED),
Prince of Wales International Business Leader Forum (IBLF) i MAP
Savjetovanje proveli su tromjesečno istraživanje o društvenoj
odgovornosti poduzeća u Hrvatskoj. Ericssson Nikola Tesla, kao
društveno odgovorna kompanija, našla se među 40 kompanija u
Hrvatskoj koje su sudjelovale u istraživanju čiji su rezultati
predstavljeni na skupu održanom 2. ožujka u prostorima Hrvatske
gospodarske komore.
Društvena
odgovornost poduzeća je utjecaj poduzeća na društvo, odnosno,
ona je slika uloge gospodarstva u održivom razvoju. Društveno
odgovorne tvrtke preuzimaju odgovornost za svoje aktivnosti koje
nadilaze sferu komercijalnih interesa. Neki ga smatraju načinom
ostvarivanja konkurentske prednosti, a drugi važnim odgovorom na
rastuće potrebe glavnih sudionika kao što su zaposlenici, ulagači,
potrošači te aktivisti i stručnjaci za pitanja održivoga
razvoja.
Istraživanje
o društvenoj odgovornosti poduzeća u Hrvatskoj
Ciljevi istraživanja o društvenoj odgovornosti poduzeća koje je
tijekom 2003. provedeno u Hrvatskoj i u kojemu je sudjelovala i naša
kompanija bili su sljedeći:
- procijeniti
rasprostranjenost i utvrditi značajke odgovornih poslovnih
praksi u zemlji;
- istražiti
kulturni, povijesni i institucionalni kontekst u kojem tvrtke
razvijaju svoje pristupe društvenoj odgovornosti;
- sakupiti
informacije o postojećim najboljim praksama i partnerskim
inicijativama.
Društveno
odgovorna poslovna praksa u Hrvatskoj nastala je pod utjecajem
mnogo različitih čimbenika, od kojih su neki specifični za
Hrvatsku, a drugi su međunarodnoga karaktera, neki su povijesno
utemeljeni a drugi suvremeni. Premda je koncept društvene
odgovornosti poduzeća relativno nov u Hrvatskoj, uočena je višegodišnja
tradicija društvene odgovornosti poduzeća i upoznatost
gospodarskih subjekata s mnogim njegovim vidovima.
Glavni
činitelji koji utječu na društvenu odgovornost poduzeća
Istraživanje
je pokazalo da uz poslovni svijet, aspekte društvene odgovornosti
poduzeća u Hrvatskoj promiču poslovna udruženja (HGK, HRPSOR,
HUP, Američka gospodarska komora), ministarstava (Ministarstvo zaštite
okoliša i prostornog uređenja, Ministarstvo gospodarstava,
Ministarstvo za obrt, malo i srednje poduzetništvo, Vladin Ured
za udruge), stručne organizacije (Hrvatski centar za čistiju
proizvodnju, Hrvatsko društvo za kvalitetu, Hrvatska inicijativa
za konkurentnost), međunarodne inicijative (Nacionalno vijeće za
konkurentnost), nevladine organizacije i mediji. Mediji obavljaju
važnu ulogu "kontrolora" svih sektora društva i na
kraju oblikuju javno mišljenje. Analiza materijala sakupljenog
praćenjem medija pokazuje da najveću medijsku zastupljenost
imaju sponzorstva i donacije, a zanimljivi su i primjeri oglašavanja
društvene odgovornosti tvrtke pri čemu se društvena odgovornost
poduzeća izravno koristi kao prilika za marketing i jačanje
branda. Takvu praksu zastupa i naša kompanija.
Društveno
ulaganje i filantropija
Tvrtke
u Hrvatskoj ulažu u svoju zajednicu na više načina.
Financiranje ili davanje proizvoda za potrebe projekta zajednice
čine se najčešćim trendom među hrvatskim tvrtkama. Ipak,
nekoliko tvrtki otišlo je dalje od pukog financiranja. Dobar
primjer takovoga djelovanja je i Ericsson Nikola Tesla koji
zajednici, uz financijske, na raspolaganje stavlja i druge svoje
resurse.
Uz
to, Hrvatske tvrtke aktivno se uključuju u aktivnosti vlasti i
civilnoga društva u obliku dijaloga i konzultacija. U tome važnu
ulogu imaju poslovna udruženja i organizacije koje olakšavaju međudjelovanje
različitih sektora društva. I ovdje mediji igraju važnu ulogu
kao sektor i mehanizam zagovaranja aktivnoga i otvorenoga civilnog
društva.
Osnovne
poslovne aktivnosti
Nadalje,
istraživanje je pokazalo da ključna područja društvene
odgovornosti hrvatskih tvrtki obuhvaćaju odnos i pristup prema
zaposlenicima, potrošačima i dobavljačima. Navodimo neke
primjere dobre prakse:
- Zaposlenost
i stvaranje bogatstava: Hrvatske tvrtke koje su društveno
odgovorne izravno i neizravno osiguravaju postojeća i
otvaraju nova radna mjesta. Pravedna raspodjela profita,
konkurentne plaće te redovitost isplate plaća smatraju se
odgovornim poslovnim ponašanjem.
- Odgovorno
smanjivanje radne snage i restrukturiranje, edukacija i razvoj
ljudskih potencijala: Financijski paketi za radnike koji
su višak glavni su način smanjenja radne snage. Neke tvrtke
čine i dodatne napore. Ericsson Nikola Tesla je tijekom
procesa restrukturiranja i racionalizacije, uz stimulativne
otpremnine, zaposlenicima koji su predstavljali višak radne
snage ponudio financiranje prekvalifikacije i dobivanje
dodatnih svjedodžbi u suradnji sa Zavodom za zapošljavanje.
Većina međunarodnih i velikih nacionalnih tvrtki u zemlji
razvila je interne i vanjske mogućnosti edukacije i stručnog
razvoja za svoje zaposlenike. Tako, na primjer, DHL,
Coca-Cola, Microsoft i Ericsson Nikola Tesla omogućuju
zaposlenicima razvoj stručnih i upravljačkih vještina. Isto
tako nudi se podrška u poboljšanju znanja stranih jezika i
razvoju vještina rada na računalu. Sportska i kulturna udruženja
unutar tvrtke, kao i obiteljski dani, kao što je naše
okupljanje na Jarunu, usmjereni su na unaprjeđenje timske
atmosfere, zdravlja, dobrobiti i osobnog razvoja zaposlenika.
Ispitivanje zadovoljstva zaposlenika osim Ericssona Nikole
Tesle provode i neke druge velike hrvatske kompanije kako bi
unaprijedile poslovne procese i povećale razinu zadovoljstva
zaposlenika. Stimulativno nagrađivanje i dodatne godišnje
nagrade za iznimne rezultate dio su politike ljudskih resursa
u većim tvrtkama, pa i u našoj kompaniji, čime se znatno
povećava zadovoljstvo i motiviranost zaposlenika.
- Jednake
mogućnosti i raznolikost: Neke tvrtke u Hrvatskoj počele
su se baviti problematikom jednakih mogućnosti na radnom
mjestu, dok druge već na tom području imaju dobre rezultate.
Povijesno gledano, žene u radnoj snazi Hrvatske sudjeluju u
visokom postotku, a isto tako je visoka razina njihovih tehničkih
vještina i znanja. Na tom području izjednačavanja spolova u
poslovnom okruženju istaknutu ulogu ima kompanija Ericsson
Nikola Tesla. Žene čine 30 % zaposlenih u našoj kompaniji,
a na najvišim rukovodećim pozicijama u kompaniji 25% je žena.
- Razvoj
lanca opskrbe: Primijećen je pozitivan utjecaj koji se širi
s većih prema manjim tvrtkama, ulaganje u unapređenje
sposobnosti dobavljača te u unaprjeđenje proizvoda, usluge i
tehničkih znanja.
- Transfer
znanja i tehnologije: Obično od međunarodnih prema
nacionalnim tvrtkama i ostalim subjektima hrvatskog društva.
- Poslovne
norme i upravljanje: U tom području primijećeno je da
dobar dio ispitanih nastoji poslovati u skladu s dobrim
poslovnim običajima, pravovremeno plaćati svoje obaveze i
izgrađivati međunarodne veze.
- Odnosi
s potrošačima: Kao značajnu aktivnost u tom području
možemo navesti činjenicu da je u rujnu prošle godine
donesen prvi hrvatski Zakon o zaštiti potrošača, što
svakakvo čini prekretnicu kada je riječ o obavezama tvrtki
prema potrošačima.
- Integritet
proizvoda: Većina ispitanih shvaća da su kvaliteta i
integritet proizvoda važni i tvrtkama i potrošačima.
Kvalitetom se izravno utječe na sposobnost tvrtke da bude
konkurentna na tržištu.
Zaključujemo
kako su mnoge hrvatske kompanije prepoznale važnost društvene
odgovornosti poduzeća i kako su svoje aktivnosti prilagodile
potrebi da budu korisne za širu društvenu zajednicu. Ericsson
Nikola Tesla kroz svoju vodeću ulogu u
informacijsko-komunikacijskim tehnologijama aktivno sudjeluje u
stvaranju nove ekonomije i prosperiteta u Hrvatskoj. Kompanija
smatra poticanje pozitivnih društveno-ekonomskih promjena svojom
dužnošću. Da smo već odavno shvatili važnost društvene
odgovornosti poduzetnika pokazuje činjenica da smo uz iniciranje
niza društveno korisnih projekata vrijedno radili na programima
kojima je glavni zadatak zaposlili mlade, kreativne i školovane
ljude, osigurali im egzistenciju, stvorili ugodno radno okruženje
i ispunjenje profesionalnih težnji ovdje u Hrvatskoj.
V.
Mihajlic
|
|