ERICSSON
Home Products Services Technologies Support About Ericsson
rul_header_1x55.gif (60 bytes)
Ericsson Nikola Tesla > Podaci o kompaniji > "Komunikacije" > Komunikacije 03/2004.
"Komunikacije" t.gif (43 bytes)
"Komunikacije"
t.gif (43 bytes)
t.gif (43 bytes)
Najvažnije teme broja
Sadržaj broja
Zajedno izgrađujemo modernu i naprednu Hrvatsku
t.gif (43 bytes)


Društvena odgovornost poduzeća u Hrvatskoj

Uloga gospodarstva u održivom globalnom društvenom razvoju sve je veća. I u Hrvatskoj je prepoznata važnost gospodarstva za održivi razvoj zemlje, a privatni sektor, država i civilno društvo, počinju prihvaćati koncept društvene odgovornosti poduzeća (DOP). Tijekom prošle godine Academy for Educational Development (AED), Prince of Wales International Business Leader Forum (IBLF) i MAP Savjetovanje proveli su tromjesečno istraživanje o društvenoj odgovornosti poduzeća u Hrvatskoj. Ericssson Nikola Tesla, kao društveno odgovorna kompanija, našla se među 40 kompanija u Hrvatskoj koje su sudjelovale u istraživanju čiji su rezultati predstavljeni na skupu održanom 2. ožujka u prostorima Hrvatske gospodarske komore.

Društvena odgovornost poduzeća je utjecaj poduzeća na društvo, odnosno, ona je slika uloge gospodarstva u održivom razvoju. Društveno odgovorne tvrtke preuzimaju odgovornost za svoje aktivnosti koje nadilaze sferu komercijalnih interesa. Neki ga smatraju načinom ostvarivanja konkurentske prednosti, a drugi važnim odgovorom na rastuće potrebe glavnih sudionika kao što su zaposlenici, ulagači, potrošači te aktivisti i stručnjaci za pitanja održivoga razvoja.

Istraživanje o društvenoj odgovornosti poduzeća u Hrvatskoj
Ciljevi istraživanja o društvenoj odgovornosti poduzeća koje je tijekom 2003. provedeno u Hrvatskoj i u kojemu je sudjelovala i naša kompanija bili su sljedeći:

  • procijeniti rasprostranjenost i utvrditi značajke odgovornih poslovnih praksi u zemlji;
  • istražiti kulturni, povijesni i institucionalni kontekst u kojem tvrtke razvijaju svoje pristupe društvenoj odgovornosti;
  • sakupiti informacije o postojećim najboljim praksama i partnerskim inicijativama.

Društveno odgovorna poslovna praksa u Hrvatskoj nastala je pod utjecajem mnogo različitih čimbenika, od kojih su neki specifični za Hrvatsku, a drugi su međunarodnoga karaktera, neki su povijesno utemeljeni a drugi suvremeni. Premda je koncept društvene odgovornosti poduzeća relativno nov u Hrvatskoj, uočena je višegodišnja tradicija društvene odgovornosti poduzeća i upoznatost gospodarskih subjekata s mnogim njegovim vidovima.

Glavni činitelji koji utječu na društvenu odgovornost poduzeća

Istraživanje je pokazalo da uz poslovni svijet, aspekte društvene odgovornosti poduzeća u Hrvatskoj promiču poslovna udruženja (HGK, HRPSOR, HUP, Američka gospodarska komora), ministarstava (Ministarstvo zaštite okoliša i prostornog uređenja, Ministarstvo gospodarstava, Ministarstvo za obrt, malo i srednje poduzetništvo, Vladin Ured za udruge), stručne organizacije (Hrvatski centar za čistiju proizvodnju, Hrvatsko društvo za kvalitetu, Hrvatska inicijativa za konkurentnost), međunarodne inicijative (Nacionalno vijeće za konkurentnost), nevladine organizacije i mediji. Mediji obavljaju važnu ulogu "kontrolora" svih sektora društva i na kraju oblikuju javno mišljenje. Analiza materijala sakupljenog praćenjem medija pokazuje da najveću medijsku zastupljenost imaju sponzorstva i donacije, a zanimljivi su i primjeri oglašavanja društvene odgovornosti tvrtke pri čemu se društvena odgovornost poduzeća izravno koristi kao prilika za marketing i jačanje branda. Takvu praksu zastupa i naša kompanija.

Društveno ulaganje i filantropija

Tvrtke u Hrvatskoj ulažu u svoju zajednicu na više načina. Financiranje ili davanje proizvoda za potrebe projekta zajednice čine se najčešćim trendom među hrvatskim tvrtkama. Ipak, nekoliko tvrtki otišlo je dalje od pukog financiranja. Dobar primjer takovoga djelovanja je i Ericsson Nikola Tesla koji zajednici, uz financijske, na raspolaganje stavlja i druge svoje resurse.

Uz to, Hrvatske tvrtke aktivno se uključuju u aktivnosti vlasti i civilnoga društva u obliku dijaloga i konzultacija. U tome važnu ulogu imaju poslovna udruženja i organizacije koje olakšavaju međudjelovanje različitih sektora društva. I ovdje mediji igraju važnu ulogu kao sektor i mehanizam zagovaranja aktivnoga i otvorenoga civilnog društva.

Osnovne poslovne aktivnosti

Nadalje, istraživanje je pokazalo da ključna područja društvene odgovornosti hrvatskih tvrtki obuhvaćaju odnos i pristup prema zaposlenicima, potrošačima i dobavljačima. Navodimo neke primjere dobre prakse:

  • Zaposlenost i stvaranje bogatstava: Hrvatske tvrtke koje su društveno odgovorne izravno i neizravno osiguravaju postojeća i otvaraju nova radna mjesta. Pravedna raspodjela profita, konkurentne plaće te redovitost isplate plaća smatraju se odgovornim poslovnim ponašanjem.
  • Odgovorno smanjivanje radne snage i restrukturiranje, edukacija i razvoj ljudskih potencijala: Financijski paketi za radnike koji su višak glavni su način smanjenja radne snage. Neke tvrtke čine i dodatne napore. Ericsson Nikola Tesla je tijekom procesa restrukturiranja i racionalizacije, uz stimulativne otpremnine, zaposlenicima koji su predstavljali višak radne snage ponudio financiranje prekvalifikacije i dobivanje dodatnih svjedodžbi u suradnji sa Zavodom za zapošljavanje. Većina međunarodnih i velikih nacionalnih tvrtki u zemlji razvila je interne i vanjske mogućnosti edukacije i stručnog razvoja za svoje zaposlenike. Tako, na primjer, DHL, Coca-Cola, Microsoft i Ericsson Nikola Tesla omogućuju zaposlenicima razvoj stručnih i upravljačkih vještina. Isto tako nudi se podrška u poboljšanju znanja stranih jezika i razvoju vještina rada na računalu. Sportska i kulturna udruženja unutar tvrtke, kao i obiteljski dani, kao što je naše okupljanje na Jarunu, usmjereni su na unaprjeđenje timske atmosfere, zdravlja, dobrobiti i osobnog razvoja zaposlenika. Ispitivanje zadovoljstva zaposlenika osim Ericssona Nikole Tesle provode i neke druge velike hrvatske kompanije kako bi unaprijedile poslovne procese i povećale razinu zadovoljstva zaposlenika. Stimulativno nagrađivanje i dodatne godišnje nagrade za iznimne rezultate dio su politike ljudskih resursa u većim tvrtkama, pa i u našoj kompaniji, čime se znatno povećava zadovoljstvo i motiviranost zaposlenika.
  • Jednake mogućnosti i raznolikost: Neke tvrtke u Hrvatskoj počele su se baviti problematikom jednakih mogućnosti na radnom mjestu, dok druge već na tom području imaju dobre rezultate. Povijesno gledano, žene u radnoj snazi Hrvatske sudjeluju u visokom postotku, a isto tako je visoka razina njihovih tehničkih vještina i znanja. Na tom području izjednačavanja spolova u poslovnom okruženju istaknutu ulogu ima kompanija Ericsson Nikola Tesla. Žene čine 30 % zaposlenih u našoj kompaniji, a na najvišim rukovodećim pozicijama u kompaniji 25% je žena.
  • Razvoj lanca opskrbe: Primijećen je pozitivan utjecaj koji se širi s većih prema manjim tvrtkama, ulaganje u unapređenje sposobnosti dobavljača te u unaprjeđenje proizvoda, usluge i tehničkih znanja.
  • Transfer znanja i tehnologije: Obično od međunarodnih prema nacionalnim tvrtkama i ostalim subjektima hrvatskog društva.
  • Poslovne norme i upravljanje: U tom području primijećeno je da dobar dio ispitanih nastoji poslovati u skladu s dobrim poslovnim običajima, pravovremeno plaćati svoje obaveze i izgrađivati međunarodne veze.
  • Odnosi s potrošačima: Kao značajnu aktivnost u tom području možemo navesti činjenicu da je u rujnu prošle godine donesen prvi hrvatski Zakon o zaštiti potrošača, što svakakvo čini prekretnicu kada je riječ o obavezama tvrtki prema potrošačima.
  • Integritet proizvoda: Većina ispitanih shvaća da su kvaliteta i integritet proizvoda važni i tvrtkama i potrošačima. Kvalitetom se izravno utječe na sposobnost tvrtke da bude konkurentna na tržištu.

Zaključujemo kako su mnoge hrvatske kompanije prepoznale važnost društvene odgovornosti poduzeća i kako su svoje aktivnosti prilagodile potrebi da budu korisne za širu društvenu zajednicu. Ericsson Nikola Tesla kroz svoju vodeću ulogu u informacijsko-komunikacijskim tehnologijama aktivno sudjeluje u stvaranju nove ekonomije i prosperiteta u Hrvatskoj. Kompanija smatra poticanje pozitivnih društveno-ekonomskih promjena svojom dužnošću. Da smo već odavno shvatili važnost društvene odgovornosti poduzetnika pokazuje činjenica da smo uz iniciranje niza društveno korisnih projekata vrijedno radili na programima kojima je glavni zadatak zaposlili mlade, kreativne i školovane ljude, osigurali im egzistenciju, stvorili ugodno radno okruženje i ispunjenje profesionalnih težnji ovdje u Hrvatskoj.

V. Mihajlic

 

 

[S okrugloga stola posvećenoga društvenoj odgovornosti hrvatskoga gospodarstva održanoga u Hrvatskoj gospodarskoj komori]

Tehnička podrška

©Copyright    

29-03-2004