ERICSSON
Home Products Services Technologies Support About Ericsson
rul_header_1x55.gif (60 bytes)
Ericsson Nikola Tesla > Podaci o kompaniji > "Komunikacije" > Komunikacije 03/2004.
"Komunikacije" t.gif (43 bytes)
"Komunikacije"
t.gif (43 bytes)
t.gif (43 bytes)
Najvažnije teme broja
Sadržaj broja
Naša UMTS priča
t.gif (43 bytes)


ETK projekti

Sve je izvjesnije da se Hrvatska uvelike priprema za uvođenje treće generacije komunikacijskih tehnologija. Stručnjaci Ericssona Nikole Tesle sudjelovali su u regionalnim i globalnim 3G projektima te su za ulazak najsuvremenijih komunikacijskih sustava i usluga na domaće tržište spremni. O tomu svjedoči ova priča.

Jedinica za Mobilne mreže (ETK/ONM) pri ETK Centru za komunikacijska rješenja, usluge, logistiku i e-sustave može se najbolje opisati frazom "leteći odred". Igor Poljanšek, rukovoditelj odjela to obrazlaže ovako:
"Poput većine djelatnika u Centru pokrivamo globalne projekte. Naši ljudi su, osim domaćeg tržišta i tržišta u Srednjoj Europi, bili ili jesu prisutni i na projektima velikoga broja zemalja širom svijeta. Povratne informacije sa svih projekata su više no dobre. Već postaje pravilo da, nakon što pošaljemo nekog od naših 'pionira' ubrzo stižu zahtjevi za pojačanjem ekipe iz Hrvatske. Naši stručnjaci odlikuju se izuzetnom stručnošću, požrtvovnošću i iznad svega samoinicijativom."
Smiljan Pilipović koji radi u odjelu dodaje: "Pretpostavljam da je to pomalo i dio mentaliteta. Naši su ljudi naučili da ponekad treba i 'kroz zid', a to se u situacijama koje obilježavaju skraćeni rokovi i velika očekivanja i te kako cijeni."

Na startnim pozicijama
Svi u ovom odjelu ponosni su na svoju UMTS priču. Odjel je oformljen krajem devedesetih kako bi se bavio mobilnom tehnologijom. U to je vrijeme GSM bio u svijetu već dobro poznata i stabilna tehnologija. Procesi planiranja, dimenzioniranja i optimizacije GSM-a bili su u punom zamahu dok su naši stručnjaci tek hvatali korak. Prva znanja o UMTS-u članovi tima stekli su tijekom rada na projektu u Švedskoj. Zatišje s UMTS-om tijekom 2002. godine zbog globalne telekomunikacijske krize, naši stručnjaci u odjelu iskoristili su za podizanje kompetencija. Igor pojašnjava:
"Organizirali smo interne radionice tijekom kojih su oni koji su već bili stekli nova znanja o novim tehnologijama te svoje spoznaje prenosili ostalim članovima tima. Nama je to vrijeme zatišja izuzetno koristilo da se pripremimo za daljnje izazove."
A izazovi koji su uslijedili nisu malobrojni. No, krenimo redom:

Vodafone K.K, Japan
Izazove nije trebalo dugo čekati. Prva prilika se ukazala već u listopadu 2002. godine: Smiljan odlazi u Japan na poslove optimizacije prve 3G mreže. Pridružio se timu koji se bavio globalnom optimizacijom parametara i koji je praktično generirao znanja kasnije primjenjivana u cijelom Ericssonu. "Ako smo u GSM-u bili na začelju kolone, a u počecima UMTS-a u trećem redu, rekao bih da smo u Japanu izbili u prvi red", kaže Smiljan. "Bilo je uzbudljivo biti svjedokom dramatičnih poboljšanja u mreži. Ponosan sam što je nekoliko mojih predloženih rješenja smanjilo broj neuspješno uspostavljenih poziva. Ne govorimo o par postotaka, unaprjeđenja su se u početku mjerila desecima postotaka."
Kvaliteta je bila prepoznata od samog početka. Smiljan je umjesto dva mjeseca ostao u Japanu šest mjeseci, a njegov rad bio je preporuka za dolazak novih stručnjaka iz ETK u Japan: Tomislava Blajića, Dražena Jarnjaka, Maria Družijanića i Davora Grgurevića, koji su uspješno uhvatili u koštac s izazovima optimizacije UMTS-a. Ubrzo preuzimaju odgovorne zadatke koordinatora za pojedine regije kao i odgovornost za razvoj i održavanje alata na projektu.

Mobilkom Austria
U veljači 2003. za ETK se otvara novi optimizacijski projekt - Mobilkom Austrija. Ovaj put led je probio Boris Gašpić:
"Krenuli smo doslovno od nule. Mobilni uređaji kojima smo raspolagali nisu imali mogućnost zapisivanja poruka, nismo raspolagali sređenim bazama podataka o stanicama i nismo znali u kojem su stanju. Mobilkom je počeo s prvim drive testovima u kojima su zabilježena mjesta raskinutih poziva. Rezultati su bili porazni. Osjećali smo se kao da imamo pred sobom veliki požar, a da nam je za gašenje na raspolaganju čajna žličica," slikovito predočava situaciju Boris.
Njemu se kasnije pridružuje Smiljan koji potvrđuje Borisov nalaz: "Doista najteži problem bio je nedostatak alata. Shvatili smo da je situacija u mreži teška, no bez ispitnih uređaja nije bilo načina da utvrdimo u čemu su problemi." Do punoga izražaja tada je došla deviza "ako treba i kroz zid". Nakon što je u kratkom vremenu konsolidirao baze podataka, Boris je razvio alate koji "automatizirano sakupljaju i obrađuju poruke u mreži (UETR), te ih koreliraju sa snimljenim GPS koordinatama običnog mobilnog uređaja. Time smo praktično dobili vlastiti TEMS Investigation, samo ne od strane mobitela, nego od strane mreže!"
Zahvaljujući ovom alatu, stručnjaci naše kompanije otišli su korak naprijed u analizi UMTS prometa. "Bez pretjerivanja možemo reći da smo, zahvaljujući nuždi, došli u sam vrh razumijevanja mrežne optimizacije, preko UETR-a. Ono što je drugima bio tek drugi korak, nama je igrom slučaja bio prvi," uglas objašnjavaju Boris i Smiljan.

Zahvaljujući alatima, ali i iskustvima iz Japana, u manje od tjedan dana broj raskinutih poziva smanjio se 60%. Time je u Mobilkomu učvršćen renome ETK stručnjaka za optimizaciju, te su ubrzo pozvali i trećeg našeg stručnjaka na projekt, Natašu Ilijašević. O tomu Igor kaže: "Dogodilo se nešto na što smo neobično ponosni: zahvaljujući ovim uspjesima Mobilkom je realocirao optimizacijski budžet, tako da je otpustio nekoliko konkurentskih konzultanata kako bi bilo prostora za naše ljude."
Istodobno, Mobilkom je shvatio da je zbog kompleksnosti optimizacije UMTS mreže i obima posla potrebno povećati broj ljudi na projektu. Goran Jandras, Ivan Graovac, Saša Vučinić, Ivan Pešut i Dalibor Demut tako su pakirali putne torbe, pa put Austrije.

Boris o tom razdoblju kaže: "Koncipirali smo našu vlastitu "made by ETK" metodologiju pristupa optimizaciji. Razvijeni su brojni alati koji obuhvaćaju sve od mjerenja sa skenerom i testnim mobitelom pa do obrade zapisa s centrale, koji su se pokazali vrlo učinkovitim. Razvili smo svu popratnu dokumentaciju, plan izvještaja, predefinirane slike pokrivanja, itd." Igor se nadovezuje: "Nastavak ugovora u ovoj godini Mobilkom je uvjetovao sudjelovanjem stručnjaka iz ETK. Kontaktiraju nas i kolege iz drugih Ericssonovih kompanija. Njihovi kupci u kontaktu s Mobilkomom dolaze do spoznaja o izvrsnosti naše podrške i zahtijevaju jednaki pristup".

Vodafone UK
Vodafone UK se do jeseni 2003. nalazio u situaciji tipičnoj i za mnoge druge operatore; Ericssonove UMTS bazne stanice smještene po postojećim GSM lokacijama, bez optimizacije radio djela, pokazivale su loše performanse. Spominjala se nezrelost Ericssonove opreme te stoga operator nije pokazivao spremnost za investiranje u optimizaciju. Korporativna jedinica za sustave, BSYS, stvorila je Network Stabilization Team. Posao grupe je bio operatorima besplatno optimizirati jedan odabrani dio mreže kako bi se pokazalo kako Ericssonova oprema može raditi kada je optimizirana. Radu grupe na mreži Vodafonea UK pridružio se i Boris Gašpić, pridonijevši alatima koje je razvio u Austriji, prikazavši im dijelove naše metodologije koji su pomogli u analizi nekih razmatranih slučajeva i, općenito, pomogavši iskustvom oko nekih vrsta grešaka. I ovaj je projekt završio zadovoljstvom kupca. "Pokazali smo da ipak nije riječ o nezrelosti Ericssonove opreme," zaključuje Boris," već o tome da je potrebno ozbiljno prionuti optimizaciji."

Predani budućnosti
U odjelu su uvelike okrenuti budućnosti. Igor Poljanšek obrazlaže: "Bez pretjerivanja mogu reći da smo u vrhu. Iskustva koja smo dobili na projektima u Japanu, Austriji, Velikoj Britaniji i u Italiji, a posebice iskustvo iz Austrije, navelo nas je da krenemo korak dalje. Ponosan sam što mogu reći da u ovom trenutku raspolažemo cijelim optimizacijskim paketom za UMTS koji je u potpunosti naš proizvod."

Paket se sastoji od potrebnih alata za analizu mjerenja skenerom, testnim telefonom i obradu zapisa s centrale, sve potrebne dokumentacije, uputa za rad i gotovih primjeraka izvještaja koji se daju kupcu. Svi djelatnici ETK/ONM osposobljeni su za rad s ovim paketom i u vrlo kratkom vremenu, gdje se ukaže potreba za tim, moguće je poslati tim naših stručnjaka koji će uspostaviti projekt i voditi cjelokupnu optimizaciju mreže.

Strateški segment ovog projekta je uspostava tima za podršku u kompaniji. Boris Gašpić kaže: "Doslovno svakodnevno nadopunjujemo naša znanja i metodologiju, unaprjeđujemo alate, povećavamo kvalitetu naših izvještaja. Za to je presudna dobra komunikacija između kolega na terenu koji neposredno rade u optimizaciji i tima za podršku u kompaniji. Na terenu se uočavaju nove pojedinosti, analiziraju novi problemi i stvaraju prijedlozi za poboljšanje, a posao podržavajućega tima je odziv s terena podrobnije analizirati i ugraditi u metodologiju i alate i tako poboljšane vratiti ih na teren. Na taj način krug se zatvara na veliko zadovoljstvo naših kupaca."

Pripremila J. Lončar

 

 

[Iskustva stečena na projektu rađenom za Mobilkom Austria od velikoga su značaja u ukupnom iskustvu ETK UMTS tima.]

Tehnička podrška

©Copyright    

29-03-2004