|
ETK projekti
Sve
je izvjesnije da se Hrvatska uvelike priprema za uvođenje treće
generacije komunikacijskih tehnologija. Stručnjaci Ericssona
Nikole Tesle sudjelovali su u regionalnim i globalnim 3G
projektima te su za ulazak najsuvremenijih komunikacijskih sustava
i usluga na domaće tržište spremni. O tomu svjedoči ova priča.
Jedinica
za Mobilne mreže (ETK/ONM) pri ETK Centru za komunikacijska rješenja,
usluge, logistiku i e-sustave može se najbolje opisati frazom
"leteći odred". Igor Poljanšek, rukovoditelj
odjela to obrazlaže ovako:
"Poput većine djelatnika u Centru pokrivamo globalne
projekte. Naši ljudi su, osim domaćeg tržišta i tržišta u
Srednjoj Europi, bili ili jesu prisutni i na projektima velikoga
broja zemalja širom svijeta. Povratne informacije sa svih
projekata su više no dobre. Već postaje pravilo da, nakon što
pošaljemo nekog od naših 'pionira' ubrzo stižu zahtjevi za pojačanjem
ekipe iz Hrvatske. Naši stručnjaci odlikuju se izuzetnom stručnošću,
požrtvovnošću i iznad svega samoinicijativom."
Smiljan Pilipović koji radi u odjelu dodaje:
"Pretpostavljam da je to pomalo i dio mentaliteta. Naši su
ljudi naučili da ponekad treba i 'kroz zid', a to se u
situacijama koje obilježavaju skraćeni rokovi i velika očekivanja
i te kako cijeni."
Na
startnim pozicijama
Svi u ovom odjelu ponosni su na svoju UMTS priču. Odjel je
oformljen krajem devedesetih kako bi se bavio mobilnom
tehnologijom. U to je vrijeme GSM bio u svijetu već dobro poznata
i stabilna tehnologija. Procesi planiranja, dimenzioniranja i
optimizacije GSM-a bili su u punom zamahu dok su naši stručnjaci
tek hvatali korak. Prva znanja o UMTS-u članovi tima stekli su
tijekom rada na projektu u Švedskoj. Zatišje s UMTS-om tijekom
2002. godine zbog globalne telekomunikacijske krize, naši stručnjaci
u odjelu iskoristili su za podizanje kompetencija. Igor pojašnjava:
"Organizirali smo interne radionice tijekom kojih su oni koji
su već bili stekli nova znanja o novim tehnologijama te svoje
spoznaje prenosili ostalim članovima tima. Nama je to vrijeme
zatišja izuzetno koristilo da se pripremimo za daljnje
izazove."
A izazovi koji su uslijedili nisu malobrojni. No, krenimo redom:
Vodafone
K.K, Japan
Izazove nije trebalo dugo čekati. Prva prilika se ukazala već u
listopadu 2002. godine: Smiljan odlazi u Japan na poslove
optimizacije prve 3G mreže. Pridružio se timu koji se bavio
globalnom optimizacijom parametara i koji je praktično generirao
znanja kasnije primjenjivana u cijelom Ericssonu. "Ako smo u
GSM-u bili na začelju kolone, a u počecima UMTS-a u trećem
redu, rekao bih da smo u Japanu izbili u prvi red", kaže
Smiljan. "Bilo je uzbudljivo biti svjedokom dramatičnih
poboljšanja u mreži. Ponosan sam što je nekoliko mojih predloženih
rješenja smanjilo broj neuspješno uspostavljenih poziva. Ne
govorimo o par postotaka, unaprjeđenja su se u početku mjerila
desecima postotaka."
Kvaliteta je bila prepoznata od samog početka. Smiljan je umjesto
dva mjeseca ostao u Japanu šest mjeseci, a njegov rad bio je
preporuka za dolazak novih stručnjaka iz ETK u Japan: Tomislava
Blajića, Dražena Jarnjaka, Maria Družijanića i Davora Grgurevića,
koji su uspješno uhvatili u koštac s izazovima optimizacije
UMTS-a. Ubrzo preuzimaju odgovorne zadatke koordinatora za
pojedine regije kao i odgovornost za razvoj i održavanje alata na
projektu.
Mobilkom
Austria
U veljači 2003. za ETK se otvara novi optimizacijski projekt -
Mobilkom Austrija. Ovaj put led je probio Boris Gašpić:
"Krenuli smo doslovno od nule. Mobilni uređaji kojima smo
raspolagali nisu imali mogućnost zapisivanja poruka, nismo
raspolagali sređenim bazama podataka o stanicama i nismo znali u
kojem su stanju. Mobilkom je počeo s prvim drive testovima u
kojima su zabilježena mjesta raskinutih poziva. Rezultati su bili
porazni. Osjećali smo se kao da imamo pred sobom veliki požar, a
da nam je za gašenje na raspolaganju čajna žličica,"
slikovito predočava situaciju Boris.
Njemu se kasnije pridružuje Smiljan koji potvrđuje Borisov
nalaz: "Doista najteži problem bio je nedostatak alata.
Shvatili smo da je situacija u mreži teška, no bez ispitnih uređaja
nije bilo načina da utvrdimo u čemu su problemi." Do punoga
izražaja tada je došla deviza "ako treba i kroz zid".
Nakon što je u kratkom vremenu konsolidirao baze podataka, Boris
je razvio alate koji "automatizirano sakupljaju i obrađuju
poruke u mreži (UETR), te ih koreliraju sa snimljenim GPS
koordinatama običnog mobilnog uređaja. Time smo praktično
dobili vlastiti TEMS Investigation, samo ne od strane mobitela,
nego od strane mreže!"
Zahvaljujući ovom alatu, stručnjaci naše kompanije otišli su
korak naprijed u analizi UMTS prometa. "Bez pretjerivanja možemo
reći da smo, zahvaljujući nuždi, došli u sam vrh razumijevanja
mrežne optimizacije, preko UETR-a. Ono što je drugima bio tek
drugi korak, nama je igrom slučaja bio prvi," uglas objašnjavaju
Boris i Smiljan.
Zahvaljujući
alatima, ali i iskustvima iz Japana, u manje od tjedan dana broj
raskinutih poziva smanjio se 60%. Time je u Mobilkomu učvršćen
renome ETK stručnjaka za optimizaciju, te su ubrzo pozvali i trećeg
našeg stručnjaka na projekt, Natašu Ilijašević. O tomu Igor
kaže: "Dogodilo se nešto na što smo neobično ponosni:
zahvaljujući ovim uspjesima Mobilkom je realocirao optimizacijski
budžet, tako da je otpustio nekoliko konkurentskih konzultanata
kako bi bilo prostora za naše ljude."
Istodobno, Mobilkom je shvatio da je zbog kompleksnosti
optimizacije UMTS mreže i obima posla potrebno povećati broj
ljudi na projektu. Goran Jandras, Ivan Graovac, Saša Vučinić,
Ivan Pešut i Dalibor Demut tako su pakirali putne torbe, pa
put Austrije.
Boris
o tom razdoblju kaže: "Koncipirali smo našu vlastitu
"made by ETK" metodologiju pristupa optimizaciji.
Razvijeni su brojni alati koji obuhvaćaju sve od mjerenja sa
skenerom i testnim mobitelom pa do obrade zapisa s centrale, koji
su se pokazali vrlo učinkovitim. Razvili smo svu popratnu
dokumentaciju, plan izvještaja, predefinirane slike pokrivanja,
itd." Igor se nadovezuje: "Nastavak ugovora u ovoj
godini Mobilkom je uvjetovao sudjelovanjem stručnjaka iz ETK.
Kontaktiraju nas i kolege iz drugih Ericssonovih kompanija.
Njihovi kupci u kontaktu s Mobilkomom dolaze do spoznaja o
izvrsnosti naše podrške i zahtijevaju jednaki pristup".
Vodafone
UK
Vodafone UK se do jeseni 2003. nalazio u situaciji tipičnoj i za
mnoge druge operatore; Ericssonove UMTS bazne stanice smještene
po postojećim GSM lokacijama, bez optimizacije radio djela,
pokazivale su loše performanse. Spominjala se nezrelost
Ericssonove opreme te stoga operator nije pokazivao spremnost za
investiranje u optimizaciju. Korporativna jedinica za sustave,
BSYS, stvorila je Network Stabilization Team. Posao grupe je bio
operatorima besplatno optimizirati jedan odabrani dio mreže kako
bi se pokazalo kako Ericssonova oprema može raditi kada je
optimizirana. Radu grupe na mreži Vodafonea UK pridružio se i
Boris Gašpić, pridonijevši alatima koje je razvio u Austriji,
prikazavši im dijelove naše metodologije koji su pomogli u
analizi nekih razmatranih slučajeva i, općenito, pomogavši
iskustvom oko nekih vrsta grešaka. I ovaj je projekt završio
zadovoljstvom kupca. "Pokazali smo da ipak nije riječ o
nezrelosti Ericssonove opreme," zaključuje Boris," već
o tome da je potrebno ozbiljno prionuti optimizaciji."
Predani
budućnosti
U odjelu su uvelike okrenuti budućnosti. Igor Poljanšek obrazlaže:
"Bez pretjerivanja mogu reći da smo u vrhu. Iskustva koja
smo dobili na projektima u Japanu, Austriji, Velikoj Britaniji i u
Italiji, a posebice iskustvo iz Austrije, navelo nas je da krenemo
korak dalje. Ponosan sam što mogu reći da u ovom trenutku
raspolažemo cijelim optimizacijskim paketom za UMTS koji je u
potpunosti naš proizvod."
Paket
se sastoji od potrebnih alata za analizu mjerenja skenerom,
testnim telefonom i obradu zapisa s centrale, sve potrebne
dokumentacije, uputa za rad i gotovih primjeraka izvještaja koji
se daju kupcu. Svi djelatnici ETK/ONM osposobljeni su za rad s
ovim paketom i u vrlo kratkom vremenu, gdje se ukaže potreba za
tim, moguće je poslati tim naših stručnjaka koji će
uspostaviti projekt i voditi cjelokupnu optimizaciju mreže.
Strateški
segment ovog projekta je uspostava tima za podršku u kompaniji.
Boris Gašpić kaže: "Doslovno svakodnevno nadopunjujemo naša
znanja i metodologiju, unaprjeđujemo alate, povećavamo kvalitetu
naših izvještaja. Za to je presudna dobra komunikacija između
kolega na terenu koji neposredno rade u optimizaciji i tima za
podršku u kompaniji. Na terenu se uočavaju nove pojedinosti,
analiziraju novi problemi i stvaraju prijedlozi za poboljšanje, a
posao podržavajućega tima je odziv s terena podrobnije
analizirati i ugraditi u metodologiju i alate i tako poboljšane
vratiti ih na teren. Na taj način krug se zatvara na veliko
zadovoljstvo naših kupaca."
Pripremila
J. Lončar
|
|