|
Dežurni menadžer u sudaru kultura
Raj je
svijet u kojemu je Francuz kuhar, Talijan ljubavnik, Englez
policajac, Nijemac mehaničar, a za organizaciju se brine Švicarac.
Za razliku od toga, pakao je svijet u kojem je Englez kuhar,
Nijemac policajac, Švicarac ljubavnik, Francuz mehaničar, a sve
je organizirano od strane Talijana.
(Preuzeto
iz knjige V. Sriće: "Inventivni menadžment")
Razvoj
multinacionalnih kompanija jedan je od čimbenika koji je
uvjetovao i razvoj multikulturnoga menadžmenta. Ericsson kao
multinacionalni gigant koji je u svjetskim telekomunikacijama
prisutan već više od 120 godina tomu je procesu dao svoj obol.
Ericssonovo prisustvo u 140 zemalja svijeta označilo je plodno
tlo za sraz kultura iz kojega su iznikle karakteristične
korporativne vrijednosti - poštivanje svih ljudi bez obzira na to
odakle potjecali, profesionalni odnos prema radnim zadaćama te
ustrajnost u ostvarivanju planiranih ciljeva. Ti se principi
zrcale i u načinu poslovanja Ericssona Nikole Tesle čiji stručnjaci
sudjeluju u Ericssonovim globalnim projektima i koji djeluju na
kompanijinim izvoznim tržištima.
O
multikulturnom menadžmentu mnogo može reći potpredsjednik
Ericssona Nikole Tesle i direktor Izvoza 1, Josip Jakovac.
"Svojom liderskom ulogom u svijetu telekomunikacija Ericsson
je mnogo pridonio pretvaranju naše planete u 'globalno selo'. Uz
razvoj prometnih sredstava suvremeni komunikacijski sustavi bili
su glavni pokretač brže i jednostavnije globalne razmjene
znanja, usluga i proizvoda. Ukratko, suvremene komunikacije olakšale
su i unaprijedile dijalog kultura. Poslovati u takvom okružju znači
biti fleksibilan, otvoren novim načinima poslovanja, biti spreman
na kompromisna rješenja i uvijek težiti razrješavanju problema
na takav način da svi uključeni budu zadovoljni."
Što u
takvom internacionalnom okružju znači biti rukovoditeljem? Koji
su sve izazovi multikulturnoga menadžmenta? Na temelju svojega
30-godišnjega iskustva Josip Jakovac obrazlaže:
"Danas menadžer mora znati djelovati u složenim uvjetima međunarodnoga
tržišta, mora znati plasirati usluge i proizvode na tržištu na
kojemu istovremeno djeluju snažni konkurenti. Za uspjeh u takvom
okružju nije dovoljno imati kvalitetni proizvod ili uslugu, valja
posjedovati širinu sagledavanja situacije, dobro znati odmjeriti
vlastite snage u odnosu na konkurenciju, razumjeti potrebe
krajnjih korisnika kupčevih proizvoda i usluga te uvijek kupcu
ponuditi ono rješenje koje će ne samo zadovoljiti njegove
trenutačne potrebe, već mu osigurati poslovni rast i u budućnosti.
Kako bi se uspjelo na različitim lokalnim tržištima nužno je
posjedovati razumijevanje globalnih trendova te ih moći
primijeniti na lokalnoj razini uzimajući u obzir specifičnosti
zemlje i kupca s kojim surađujete. Potpisivati milijunske ugovore
na izvoznom tržištu znači dobro poznavati kulturu, jezik i običaje
zemlje o kojoj je riječ te biti upućen u način funkcioniranja
njenoga političkoga, pravnoga i gospodarskoga sustava. Sve su to
važni čimbenici koji utječu na poslovnu politiku kupaca na
stranim tržištima, a samim tim i na njihove poslovne odluke i
suradnju s dobavljačima kao što je Ericsson Nikola Tesla. Bez
takvih znanja nemoguće je, uz današnje poslovne trendove koji
uključuju globalizaciju, biti uspješan. "
Drugo
lice internacionalizacije poslovanja
Razvoj
multinacionalnih kompanija koje posluju na različitim svjetskim
tržištima uvjetovao je i sve učestalije djelovanje timova
sastavljenih od stručnjaka iz različitih zemalja svijeta. Taj
trend nije zaobišao niti stručnjake Ericssona Nikole Tesle.
Djelatnici naše kompanije surađuju s kolegama iz Švedske,
Meksika, Japana, Italije, Poljske, Mađarske, Rusije… Cjelovit
popis bi bio veoma dug.
"Kao
menadžer koji radi u međunarodnom okružju u poziciji sam
promatrati i sudjelovati u internacionalnoj suradnji. Udruživanje
stručnjaka koji dolaze iz različitih kulturoloških i
profesionalnih sredina te njihov rad na zajedničkim projektima
ili pripadnost istom timu, odnosno, istoj linijskoj organizaciji
uobičajeni je način realizacije poslova u Ericssonu, pa i u
Ericssonu Nikoli Tesli. Glavna zadaća menadžera koji upravlja
takvim projektima ili takvom organizacijom je osigurati da
profesionalni pristup radu, stručnost i predanost poslu te
kvalitetni i pravovremeni krajnji rezultat projekta ili rada budu
glavne odrednice u skladu s kojima internacionalni tim djeluje.
Različita iskustva i kompetencije članova tima mogu u tom slučaju
biti poticaj za iznalaženje novih, originalnih rješenja te u
realizaciji projekta mogu stvoriti dodatnu vrijednost koju kupac
itekako cijeni. Postigne li menadžer koji rukovodi
internacionalnim timom takvu ravnotežu odnosa među članovima
tima, obavio je svoju najvažniju zadaću," objašnjava Josip
Jakovac.
Što
je zajedničko svim tržištima?
Novi, sve
složeniji uvjeti na međunarodnom tržištu telekomunikacija u
novije su vrijeme uvjetovali nova znanja i vještine kojima se
oboružati mora suvremeni menadžer. Internacionalizacija tržišta,
međutim, donijela je i ujednačavanje glavnih tržišnih
trendova, ma o kojem se dijelu svijeta radilo. Josip Jakovac o
tomu razmišlja ovako:
"Brza usluga, neosporna kvaliteta i tzv. future oriented rješenja,
odnosno rješenja koja neće zastarjeti za koju godinu te koja čine
osnovu za buduću nadogradnju, ono su što danas očekuju kupci
bilo kojega proizvoda u bilo kojoj zemlji. Utoliko je menadžeru
koji djeluje u internacionalnom okružju lakše obavljati posao -
on, naime, zna da uspjeti može tek ako se učinkovito suoči s
visokim očekivanjima kupaca te da potpuno razumjeti potrebe
kupaca može tek uz stvaranje čvrstih partnerstava s njima. Takav
trend u internacionalnom poslovanju od suvremenoga menadžera
iziskuje kontinuiranu nadogradnju kompetencija koje i nisu nužno
uvijek samo stručne. Treba ponekad biti i pun razumijevanja za
ljudsku prirodu kao što je to psiholog, treba uspostaviti
prijateljske osobne kontakte s kupcem, treba biti pronicljiv poput
političara, treba poznavati internacionalne i lokalne zakone i,
što je najvažnije, treba biti hrabar (u tom slučaju kažu da će
nam i sreća pomoći) te na kraju treba iskoristiti komparativne
prednosti poslovne i menadžerske kulture raznih zemalja i
povoljne prilike koje te zemlje pružaju za rast poslovanja svoje
kompanije i prosperitet društva u cjelini."
J.
Lončar |
|