|
Kretanje plaća u ETK tijekom 2002. godine
"Novi"
sustav plaća, kao važan dio prilagodbe suvremenim uvjetima rada
u kompaniji, postao je, nakon dvogodišnje primjene, naša
svakodnevnica i više ne nosi spomenuti epitet.
Iako je,
kao i sve velike promjene, u početku izazvao mnogo nedoumica i
rasprava, danas točno znamo koje nam poticaje može osigurati uz
ugovornu plaću, naravno, ukoliko smo poslove obavili iznimno
dobro sukladno planovima ili iznad planiranoga.
O kretanju plaća i nagrada u našoj kompaniji tijekom 2002.
razgovaramo s Anom Jožinec, direktoricom Upravljanja ljudskim
potencijalima u ETK koja, ujedno, ima i čelnu ulogu u tome
segmentu na razini Ericssonove tržišne jedinice Srednja Europa.
Kakva
je prosječna plaća u našoj kompaniji u usporedbi s onima na
razini industrijske grane, Grada i Republike?
- Prema podacima Državnoga zavoda za statistiku prosječna bruto
plaća isplaćena u Republici Hrvatskoj u 2002. godini iznosila je
5.388 kn, a prosječna neto plaća u istome razdoblju isplaćena
je u visini od 3.720 kn. Nešto viša prosječna plaća isplaćena
je u gradu Zagrebu - prosječna bruto plaća za prošlu godinu
iznosila je 6.547 kn, a prosječna neto 4.363 kn (zaključno s 11.
mjesecom 2002.). Uspoređujući ove plaće s onima isplaćenim u
našoj kompaniji, već se na prvi pogled, uočava velika razlika u
visini isplaćenih plaća. Tako je u 2002. godini u ETK prosječna
bruto plaća iznosila 13.108 kn, dok je prosječna neto bila
7.860,00 kn.
Prosječna plaća isplaćena u našoj kompaniji direktno je
utjecala i na kretanje prosječnih plaća u grupaciji Proizvodnja
telekomunikacijske opreme i uređaja, kojoj, s obzirom na
djelatnost, pripada naša kompanija. U 2002. godini u ovoj
grupaciji u gradu Zagrebu isplaćena je prosječna bruto plaća u
visini 11.612 kn, dok je neto plaća iznosila prosječno 7.144 kn
(zaključno s 11. mjesecom 2002.). Na razini Republike Hrvatske
prosječna bruto plaća bila je 8.712 kn. Ovi podaci nedvojbeno
ukazuju na činjenicu da naša kompanija uspijeva pratiti kretanja
na tržištu rada i zadržati visoko mjesto među kompanijama kada
je riječ o visini plaća zaposlenika.
Kod praćenja prosječnih primanja potrebno je naglasiti da se
kvalifikacijska struktura naše kompanije u proteklim godinama značajno
promijenila. Tako smo u 1999. godini imali 46% , dok je u 2002.
bilo 75% visokoobrazovanih u odnosu na ukupni broj zaposlenih.
Također je važno konstatirati da je intenzivno restrukturiranje
kompanije dovelo i do smanjenja broja zaposlenih, ali je istodobno
iznos budžeta za plaće imao trend rasta. Na taj način pratimo
novu obrazovnu strukturu i nastojimo zadržati kompetitivnost na
domaćem tržištu rada.
Sve to, naravno, utječe na promijenjenu sliku prosječnih
primanja u našoj kompaniji.
Kakva
je struktura ukupnih primanja naših zaposlenika?
- Naš sustav nagrađivanja primjenjuje se uspješno već gotovo
tri godine. U tome razdoblju neprestano se nadograđuje i unaprjeđuje
kako bi postao maksimalno motivirajući za zaposlenike i
fleksibilan za rukovoditelje. Danas ovaj sustav poznaje cijelu
lepezu različitih oblika i mogućnosti ostvarivanja dodatne
zarade za svakog zaposlenika.
Promatranje samo jednoga od njih, nevezano s ostalima, daje
nepotpunu i iskrivljenu sliku o funkcionalnosti našega sustava
nagrađivanja kao cjeline. Stoga je vrlo važno da se u
prikazivanju i uspoređivanju s troškovima života i podmirenju
egzistencijalnih potreba ovi podaci stave u odnos s vrijednostima
ukupnih primanja zaposlenih u određenome razdoblju. U našem
sustavu nagrađivanja ukupna primanja zaposlenih (tzv. Total
Reward) sastoje se od ugovorne plaće, kao fiksnoga dijela, te
različitih varijabilnih oblika kao što su individualne nagrade,
nagrade po natječaju (Pre-announced Award), nagrade za sve
zaposlenike, vrednovanje učinka (Performance Evaluation), te
različitih drugih oblika pogodnosti (benefita). Sva ta primanja
zajedno, u direktnom ili indirektnom financijskom obliku, povećavaju
kućni budžet, a time i životni standard zaposlenih. Prema
rezultatima naše analize, ukupni varijabilni dio primanja u prošloj
godini uvećao je prosječno mjesečnu ugovornu plaću za 11%, što
svakako nije zanemariv iznos. Tome treba pridodati i ostale
pogodnosti kao što su korištenje mobilnih telefona, Racom
kartice, proširena zdravstvena zaštita, povoljniji uvjeti korištenja
kredita kod Zagrebačke banke, dotiranje rada raznih sportskih
sekcija ETK i drugo.
Kakva
je praksa u davanju individualnih nagrada zaposlenicima za
ostvarenje izvan planskih zadataka tijekom godine? Kakva je bila učestalost
isplate? Ima li organizacijskih sredina u kompaniji koje prednjače
kada je riječ o visini i učestalosti nagrađivanja rada?
- Povezivanje planskih zadataka svakoga zaposlenika sa ciljevima
jedinice, odnosno, kompanije te s njihovom realizacijom, osnovica
je našega sustava nagrađivanja. Uz varijabilnu plaću, koju
zaposlenici dobivaju početkom godine za izvršenje svojih
planskih zadataka iz prethodne godine, naš sustav nagrađivanja,
kao što je već poznato, daje mogućnost i za dobivanje
individualne nagrade za izvan planska ostvarenja. Ove godine
pripremamo reviziju politike individualnih nagrada.
Naime, u praksi se u pojedinim jedinicama primjenjuje sustav
individualnih nagrada na način kojim se, učestalošću
dodjeljivanja nagrada te predloženim iznosima, umanjuje njihov
značaj i pojam. Revizijom politike individualnih nagrada želimo
posebno istaknuti i razlikovati poslove i rezultate za koje
zaposlenik treba biti posebno nagrađen. Samo takve nagrade,
svojim iznosom i namjenom, mogu ozbiljnije motivirati zaposlenika
u postizanju vrijednih ciljeva.
Potrebno je ponovno istaknuti, iako smo puno puta o tome govorili
i pisali, da za duži rad u tjednu, rad preko vikenda ili blagdana
ne treba zaposlenika nagrađivati zbog same činjenice produženoga
rada (ne zaboravimo da je za svakoga zaposlenika tj. za svaku
poziciju određena količina prekovremenih sati iz staroga sustava
plaća ušla u nove ugovorne plaće). Individualna nagrada se
isplaćuje za posao ili rezultat toga posla koji se nije mogao
planirati ili ne ulazi u poslove i zadatke koje zaposlenik
redovito izvršava.
Ove godine poticat ćemo menadžere da više koriste nagrade na
temelju internoga natječaja tzv. Pre-announced Award. Riječ je o
unaprijed objavljenim uvjetima nagrade za postizanje unaprijed
definiranih ciljeva važnih za projekt, organizacijsku jedinicu
ili kompaniju, koji se moraju ostvariti u unaprijed zadanome roku.
Smatramo da će unaprijed postavljeni ciljevi i unaprijed
objavljena nagrada za njihovo ostvarenje, jače motivirati
zaposlenike u postizanju još boljih rezultata.
Ako se dobro planira i ako su planski zadaci jasni i mjerljivi
(S.M.A.R.T), zaposlenik treba točno znati što se od njega očekuje
i koji je cilj svakoga zadatka te koji učinak se smatra očekivanim,
a koji izvanrednim ili iznad očekivanja. Potrebno je osigurati
pozitivnu korelaciju između učinka i iznosa nagrade. Na taj način
pravilno se provodi metodologija koja osigurava pravičnost
nagrade pa je stoga jači čimbenik motivacije.
Kako
se u 2002.godini kretalo vrednovanje ostvarenoga učinka
(Performance related Pay) zaposlenika? Kakav je bio raspon ocjena?
- Vrednovanjem ostvarenoga učinka (Performance Evaluation) za
2002. napunila se druga godina potpune primjene ovoga modela
mjerenja i nagrađivanja ostvarenih rezultata zaposlenika. Čini
se da je ove godine i rukovoditeljima bilo lakše provesti sve
potrebne aktivnosti vezane za ovu fazu s obzirom na već stečeno
praktično iskustvo i znanje. Što se tiče same distribucije
ocjena, ona je vrlo slična onoj iz prethodne godine. Tako je u
2002. godini od ukupno 1061 ocijenjenih zaposlenika, 10,5%
ocijenjeno ocjenom izvanredan (outstanding). Na taj način oni su
prepoznati kao zaposlenici čiji je doprinos u radu znatno premašio
planiranu razinu. Ocjenu odličan (excellent) dobilo je 37,8%
zaposlenih za ostvarene rezultate iznad normalnih standarda.
Ocjenu dobar (good), za solidne rezultate primjerene kompetentnome
zaposleniku koji je ostvario većinu planiranih zadataka, dobilo
je 50,4% zaposlenih.
Kako
tumačite povećanje kompanijine nagrade za poslovnu 2003. godinu
na čak 6,5% bruto godišnje plaće što je obznanio predsjednik?
- Nagrada za sve zaposlenike dio je našega varijabilnog dijela
plaće i svakako predstavlja značajnu poticajnu polugu u
ostvarivanju zajedničkih poslovnih ciljeva kompanije. Koliko se
plan individualnoga vrednovanja (Individual Performance Plan)
fokusira na individualne rezultate i osobna postignuća svakoga
pojedinog zaposlenika, toliko je nagrada za sve zaposlenike mjera
koliko smo svi zajedno bili uspješni u ostvarivanju definiranih
planova. Svaki zaposlenik u svome poslovnom području, na svome
radnom mjestu, itekako utječe na konačan rezultat koji se onda,
u slučaju uspješnosti, treba i nagraditi.
Novi dodatni cilj definiran je u suradnji sa Sindikatom kao odraz
našega otvorenog dijaloga o svim važnim pitanjima vezanim za
položaj zaposlenika u ETK.
Dodatno, menadžment kompanije odlučio je povećati maksimalnu
ukupnu visinu ove nagrade s dosadašnjih 5,5% na 6,5% od godišnje
ugovorne plaće svakoga zaposlenika kako bismo naglasili zajedništvo
u radu te nagradili odgovornosti i važnost timskoga rada u našoj
kompaniji.
Kakva
je u 2002. godini bila praksa glede promocija zaposlenika? Koliko
je ukupno bilo promocija?
- Upravljanje plaćama i promoviranje od iznimne je važnosti za
uspješnu primjenu sustava nagrađivanja i djelotvoran alat
rukovoditeljima u motiviranju i zadržavanju kvalitetnih
zaposlenika u vlastitoj radnoj sredini. Ericsson Nikola Tesla je
kompanija koja stalno ulaže u razvoj kompetencija svojih
zaposlenika kako bi planirano upravljala razvojem njihovih
profesionalnih karijera. Sustavno promoviramo i ulažemo u stalno
učenje i postižemo stalni rast ukupne razine kompetencija naših
zaposlenika koji su jedina garancija održivosti našega uspješnog
poslovanja. Profesionalnu karijeru fakultetski obrazovanih
zaposlenika pratimo kroz šest razina kompetencija: Trainee,
Ocupation, Senior, Senior Specialist, Master i Principal. Svakoj
razini kompetencija pripada određeni platni razred. Individualne
ugovorne plaće se mijenjaju, odnosno, rastu unutar istoga platnog
razreda ili slijedom povećanja razine kompetencija prelaze u viši
platni razred.
U razdoblju od 1999.-2002. zaposlili smo 504 djelatnika, mahom
visokoobrazovanih. U prošloj godini, nakon nekoliko uzastopnih
godina intenzivnoga zapošljavanja, prvi put nismo imali
pripravnike.
Znatan broj novozaposlenih je u međuvremenu odslužio vojsku, svi
su napredovali za jednu, dvije, poneki i za tri razine
kompetencija, neki su već postali rukovoditelji i dalje
napreduju. Ostali, njih 186, uspješno pohađaju postdiplomski
studij. Dakle, možemo reći da raspolažemo s ogromnim
intelektualnim potencijalom koji će u sljedećem razdoblju doživjeti
još veći uzlet u napredovanju i razvoju u priznate stručnjake.
Prošle godine je na razinama kompetencija Occupation i Senior većinu
činilo 230 zaposlenika sa stažem do dvije godine i 170
zaposlenika između 3 i 5 godina staža. Moramo reći da imamo i
značajan broj mladih ljudi koji su već na Senior Specialist
razini, a poneki i na razini Mastera. Brzina "putovanja"
kroz razine kompetencija je vrlo individualna. Kompanija je
posebno zainteresirana da od naših mladih ljudi razvijemo
multifunkcionalne stručnjake koji vladaju s više vještina. Kao
takvi oni će se uvijek moći najbrže i najbolje uklopiti u nove
poslovne izazove i sudjelovati u različitim kompleksnim
projektima te razvijati svoju profesionalnu karijeru. To ćemo
postići većom otvorenošću prema razmjeni ljudi na različitim
projektima unutar njihovih organizacijskih jedinica, ali i među
različitim organizacijskim cjelinama u kompaniji.
Kako
se u našoj kompaniji mjeri utjecaj sadašnjega sustava plaća i
raznih oblika nagrađivanja na zadovoljstvo i motivaciju
zaposlenih? Možemo li postojećom politikom nagrađivanja zadržati
kvalitetne zaposlenike koji su potrebni kompaniji?
- Svjesni smo da imamo snažan kapital u našim ljudima koji
postaju veoma privlačni za lokalno tržište rada koje se počelo
buditi i artikulirati u potencijalnu konkurenciju. Stoga ćemo,
svakako, posvetiti još više pozornosti njihovim potrebama za
razvoj i osobni napredak. Svih dosadašnjih godina imali smo
nevjerojatno nisku fluktuaciju od 1,5 % godišnje. Tako nisku
fluktuaciju, s ovakvom strukturom zaposlenika, bit će vrlo teško
održati. S druge strane, zdrava razina odljeva može vrlo
pozitivno djelovati na otvaranje novih prilika za nove i brže
promocije.
Je li
se ovakav sustav plaća počeo primjenjivati u drugim Ericssonovim
kompanijama? Kakva su iskustva na razini tržišne jedinice
Srednja Europa?
- Nakon tri godine primjene našega sustava nagrađivanja,
slobodno možemo reći, da smo bili uspješni u primjeni jer:
- su
zaposlenici prepoznali vrijednosti i prednosti ovoga sustava u
stalnome dijalogu i direktnoj uključenosti u definiranje
svojih ciljeva te prepoznavanje svoje uloge u ostvarivanju
zajedničkih ciljeva i primanju povratne informacije o
vrednovanju svoga učinka i razvoju kompetencija,
- menadžeri
su sve uspješniji u njegovoj primjeni,
- svi
zajedno smo puno naučili o upravljanju vrednovanjem
(Performance Management) i zajednički gradimo
"Performance driven Culture" u našoj kompaniji.
Dostupni
podaci, s lokalnoga tržišta s kojim se možemo uspoređivati,
potvrđuju da smo u kategoriji kompanija naše veličine i
profila, mjereni prema ukupnim uvjetima rada i totalne
kompenzacije, među najboljima.
Ericsson se globalno također sve više fokusira na vrednovanje
ostvarenoga učinka (PrP - Performance related Pay) i njegova
primjena je sve šira. Od ove godine PrP, vrlo sličan našemu,
primjenjujemo u cijeloj tržišnoj jedinici Srednja Europa. Svi
zaposlenici u toj tržišnoj jedinici imaju svoj plan
individualnoga vrednovanja (Individua Performanse Plan) temeljem
kojega će se procjenjivati njihovi rezultati i to će biti osnova
za varijabilni dio godišnje zarade.
Sustav je odlično prihvaćen kod svih zaposlenika i prepoznat kao
značajan iskorak u poticanju njihove motivacije.
D.
Kobsa |
|