|
Nedavno smo na Internetu pronašli zanimljivu analizu. Možete
i sami pretpostaviti, riječ je o američkom istraživanju.
Znanstvenici iz SAD-a obznanili su sociološko analizu generacija
rođenih u 20 stoljeću. Iako se radi o američkom uzorku
ispitanika, vjerujemo, da će zaključci biti prepoznati i
primjenjivi u našem podneblju. Pronađite stoga kojemu tipu
generacije pripadate što, možda, nije uvijek strogo vezano uz
godinu rođenja.
Prema
rezultatima ispitivanja dominantna svjetska zbivanja u o pojedinim
razdobljima 20. stoljeća, naročito na gospodarskome planu,
odredila su način života i vrijednosne stavove pojedinih
generacija. Zbog toga su i tri tipa generacija, koliko su ih
znanstvenici definirali, međusobno vrlo različiti.
Generaciju rođenu u razdoblju 1925.-1945., koja je proživjela
svjetsku ekonomsku krizu, Drugi svjetski rat, mnoge napore i
odricanja, dakle, vrijeme zatomljenga i odgođenoga životnog
veselja, znanstvenici su nazvali "Tihom generacijom"
ili "Tradcionalistima". Da pojasnimo to su današnji
80 i 60-godišnjaci
Već u idućem razdoblju, ubrzo nakon Drugoga svjetskog rata
(1946.-1964.) počinje u svijetu gospodarski zamah, naziru se počeci
potrošačkoga društva i društva obilja. Živi se smirenije i
opuštenije. Stoga ne čudi da se u miljeu lišenome borbe za
egzistenciju, u kojemu je otvoren prostor za humaniji život i više
slobodnoga vremena, rodila i ideja seksualne revolucije.
Generacija rođena i stasala u takvom okruženju dobila je naziv
"Yuppies" ili "Baby Boomers". Prisjetimo se to
su današnji 60 i 40-godišnjaci.
Razdoblje 20. stoljeća, od 1965. do 1980, prema ovome istraživanju,
karakterizira tmurna ekonomska realnost i epidemija AIDS-a, što
sve zajedno rađa cinizam te generacije. "Yiffies"
ili generacija X rođeni su i odrastali u takvome društvenom
i gospodarskom okruženju, to su današnji 20 i 30-godišnjaci.
Razlike
među generacijama
Kakve su
dominantne razlike između te tri generacije po stavovima prema
obiteljskome životu, povjerenju prema nekomu ili nečemu, radnoj
etici i vrednovanju zaposlenosti, odnosu prema autoritetima,
organizacijskoj strukturi i stilu rukovođenja, odanosti, gledanju
na komunikaciju, glazbenim pravcima. Istraživanje je također
pokazalo što te tri gneracije općenito ne vole, a što općenito
cijene. Krenimo redom.
Obiteljski
život
Tiha generacija živi u cjelovitoj obitelji kao jezgri života.
Yuppies, najvjerojatnije, zbog općega nedostatka strpljenja i
nesklonosti kompromisima, često su rastavljeni, dok Yiffies, današnji
dvateset i tridesetogodišnjaci, spadaju u kategoriju djece
"s ključem oko vrata".
Povjerenje
prema nekomu ili nečemu
Ispitivanje stavova u ovoj kategoriji bit će vam zanimljivo i
prepoznatljivo. Tiha generacija vjeruje liječnicima, Yuppies
vjeruju osjećajima, a Yiffies tehnologiji.
Radna
etika i vrednovanje zaposlenosti
Najstarija generacija vjeruje da posao definira čovjeka. Smatra
da treba raditi puno, platiti svakome svoje, raditi s
"pognutom glavom". Zaposlenost tretira kao stabilnost i
sigurnost.
Oni mlađi, dakle, Yuppies kažu: "Posao je moj život".
Pripadnici ove generacije su radoholičari i okrenuti izgradnji
karijere. Stoga i zaposlenost doživljavaju kao put uspona i
rasta.
Oni najmađi - Yiffies - imaju potpuno drugačiji stav. Njihov je
moto: "Posao mi daje život". Vole nezavisnost, rad od 9
do 17 sati i neskloni su velikim kompanijama. Zaposlenost vrednuju
kao most za ostvarenje drugih životnih ciljeva.
Odnos
prema autoritetu
Tiha generacija poštuje društvene autoritete, Yuppies ih stavlja
pod upitnik, a Yiffies ih izazivaju.
Organizacijska
struktura i stil rukovođenja
Nastarija generacija poštuje formalnu hijerarhijsku
organizacijsku strukturu, podržava naređenja i kontrolu kao način
rukovođenja..
Srednja generacija više teži neformalnoj organizacijskoj
strukturi i jednostavnome dostupu nadređenima, Podržava suradnički
stil rukovođenja.
Najmlađa generacija zagovara nekonvencionalnost i stvaranje mreže
odnosa u organizaciji, a sklona je poduzetničkom stilu rukovođenja.
Osjećaj
odanosti
Tiha generacije ponajprije osjeća odanost prema kompaniji,
Yuppies prema sebi i svojoj profesiji, a Yiffies, koji teže
individualnome, prema svojoj obitelji.
Doživljavanje
organizirane društvene zajednice
Najstarija generacija posvećena je i predana društvenim normama,
srednja generacija je bez iluzija, rezervirana i nastoji ih
slomiti, a najmlađa ima realistični odnos i ne želi etablirane
norme.
Gledanje na komunikaciju
Tiha generacija bi rekla: "Nikakva vijest je dobra
vijest" (No news is good news), srednja: "Bilo koja
vijest je dobra vijest" (Any news is good news), a najmlađa
generacija zahtijeva biti informirana, teži izravnom razgovoru i
traži povratne informacije.
Glazbeni
pravci
Na kraju, evo i stavova prema glazbenim pravcima. Tiha generacija
zaljubljena je u swing, evergreen, dakle, glazbu starih
standarda,Yuppies su zaljubljenici rock and rolla, jazza i
"New age" glazbe, dok su Yiffies pobornici rapa, punka,
heavy metala i alternativne glazbe.
Tri
gneracije - što ne vole, a što cijene
Pripadnici Tihe generacije ne vole promjene i nedostatak poštovanja,
a cijene osjećaj stabilnosti, povjerenja i odanosti kao i težak
rad.
Yuppies ne vole društvenu kontrolu i zabušante, ali zato cijene
uspjehe, provođenje dogovorenoga u djelo, karijeru, raznovrsnost
i fleksibilnost.
Yiffies ne vole stroge korporativne politike, srednju generaciju
koja blokira sustav, a pobornici su stalnoga učenja, kvalitetnoga
života, angažiranosti, raznih oblika stimulacija i zabave.
Pripredila:
D. Kobsa |
|