Zemlja*čovjek*okoliš
(Directive
2002/96/EC on Waste electrical and electronic equipment-WEEE)
Praćenjem
ključnih pokazatelja utvrđeno je da svaki stanovnik Europske
zajednice godišnje odbaci oko 14 kg električnog i elektroničkog
otpada što je oko 5 milijuna tona godišnje na razini cijele EZ.
Procjenjuje se da će količina takvoga otpada rasti tri puta brže
nego prosječna količina otpada općenito. Kako bi se rješenje i
pravno reguliralo, Europski parlament donio je direktivu broj
2002/96/EC koja se odnosi na električni i elektronički otpad
(Waste electrical i electronic equipment - skraćeno
WEEE-direktiva).
Problem
i put prema rješenju
Ovoga
ljeta u Bruxelessu je održan sastanak predstavnika gospodarskih
komora (Eurochambers) država članica EZ i država koje se
pripremaju za pridruživanje. Tema sastanka bile su pripreme za
provedbu WEEE direktive. Predstavnici Hrvatske gospodarske komore
predložili su da, s obzirom na specifičnost teme, našu zemlju
zastupa predstavnica Ericssona Nikole Tesle. Tako sam se našla na
zanimljivom sastanku u društvu predstavnika gospodarskih komora
iz trinaest država. U tekstu za "Komunikacije"
izdvojila sam samo najvažnije naglaske s ovoga sastanka.
Provedba
direktive
Direktiva
je objavljena 17.1. 2003. godine, a države, članice EZ-a
moraju uskladiti svoje propise i stvoriti preduvjete za provedbu
direktive do 13.8. 2004. godine. Iako je definirano što se
podrazumijeva pod električnim i elektroničkim otpadom (u daljem
tekstu EE otpad) direktivi je ipak pridodan još i popis takvih
uređaja. Razdoblje od godinu i pol dana ostavljeno je za usklađivanje
zakonodavstva i organizaciju postupanja s EE otpadom. Na sastanku
je predstavljen model kako je to organizirano u Belgiji.
Jedan
od ciljeva i moguća odstupanja
Iako
je WEEE direktivom definirano više ciljeva, za potrebe ovoga
teksta izdvajam samo jedan. Svaka država, članica EZ, treba do 31.12.
2006. skupiti godišnje najmanje 4 kilograma EE otpada iz domaćinstva
po stanovniku. Nakon toga datuma analizirat će se postignuti
rezultati, uzeti u obzir tehničke mogućnosti i financijski
rezultati i postavit će se novi ciljevi do 31.12. 2008. Ciljevi
mogu biti iskazani i kao postotak od prodane električne i
elektroničke opreme. Uz razumno obrazloženje zašto nisu u mogućnosti
doseći postavljeni cilj, taj rok je za Irsku i Grčku produljen
za 24 mjeseca.
Komentari
Sastanak
je za mene bio posebno koristan i zanimljiv jer sam "na licu
mjesta" imala prilike vidjeti takav pristup zakonodavstvu za
kakav se predstavnici gospodarstva zalažu i u Hrvatskoj.
Tijekom izrade prijedloga teksta ove direktive održani su brojni
sastanci na kojima je brižljivo raspravljano o svakoj riječi u
direktivi kako bi svima bilo jasno što se želi postići. Poštovana
su mišljenja stručnjaka, posebno onih koji će biti obvezni
provoditi direktivu. Bilo je jasno da su analizirana iskustva
provedbe drugih direktiva jer su predstavnici Njemačke, Austrije
i Velike Britanije nekoliko puta isticali kako ne žele ponoviti
greške i organizirati tako skup sustav kao što je onaj za
provedbu Direktive o ambalaži i ambalažnom otpadu.
Ranije spomenuti cilj postavljen je na temelju višegodišnjega
praćenja i količine električnih i elektroničkih uređaja
stavljenih u promet na tržištu i prikupljene količine takvih
uređaja kada postanu otpad. Ovo ukazuje na praćenje i sređenost
podataka te njihovu dostupnost.
Zaključak
Očito
je da je prihvaćen pristup trajnoga poboljšanja, što znači da
je:
-
uočen
problem
-
osmišljeno
rješenje
-
planirane
su popravne mjere i postavljeni su ciljevi
-
provedene
su akcije, prate se i mjere postignuti rezultati
-
ocjenjuje
se djelotvornost rješenja i planiraju nove akcije.
Siguran
put prema uspješnom rješavanju problema, samo ga treba
primijeniti.
D.
Bačun
|