|
»ŽELIMO
PARTNERSTVO U ODRŽIVOM RAZVOJU!«
Bio
je to moto okrugloga stola Hrvatskoga poslovnog savjeta za održivi
razvoj (HR PSOR), na 1. međunarodnom sajmu zaštite okoliša,
ekotehnologije i komunalne opreme, koji je održan u listopadu
2003. U radu okrugloga stola sudjelovalo je nekoliko predsjednika
uprava značajnih hrvatskih tvrtki, ostali osnivači HR PSOR-a,
predstavnici državne uprave, nevladinih udruga i medija. Okrugli
stol je zamišljen i proveden kao doprinos ostvarenju
prioritetnoga cilja HR PSOR-a u 2003. - jačanje ugleda i
utjecaja organizacije.
Predstavnici
gospodarstva uputili su javni poziv vlasti da omogući
ravnopravnije sudjelovanje poslovnoga svijeta i civilnoga sektora
u odlučivanju o održivom razvoju. U prvome dijelu skupa
nastupilo je osam panelista - impresivna skupina zagovornika održivoga
razvoja u ime gospodarstva. Ocrtali su probleme i predložili rješenja.
Problemi – neprikladnost okruženja u cjelini i
nezainteresiranost vlasti za dijalog o nužnim promjenama –
uvjerljivo su ilustrirani primjerima iz gospodarske prakse.
Nastupili su: predsjednik i oba dopredsjednika Upravnoga vijeća
HRPSOR-a - Bruno Filipi, Vladimir Ferdelji i Dragutin Špiljak.
Među
njima bili su predstavnici vodstva osnivača i drugi ugledni
predstavnici gospodarskoga sektora - Miljenko Babić,
direktor Sektora za industriju HGK i Krešimir Leko, član
uprave HBOR-a. Civilno društvo bilo je zastupljeno s nekoliko
predstavnika u skladu s očekivanjem i pozivima, a treba istaknuti
sudjelovanje Bojana Baletića, prorektora Sveučilišta u
Zagrebu. Interes novinara bio je iznimno velik tako da su i odjeci
u medijima veći nego što je uobičajeno. Poruka javnosti je
proslijeđena.
Odaziv
“prozvane” uprave bio je, nažalost, očekivano mali. Izostali
su čak i najavljeni sudionici koji su poslali tek promatrače.
Jedini mjerodavni sugovornik bilo je Ministarstvo zaštite okoliša
i prostornoga uređenja koje je korektno zastupao zamjenik
ministra, Mladen Ružman. Sudjelovao je i savjetnik za
područje otpada Dražen Susić. Poruka skupa bila je upućena
na adresu Vlade i desetak ministarstava, jer raspon iznesenih
problema uvelike prelazi djelokrug rada i ovlasti spomenutoga
Ministarstva.
Prijedlog
usmjerenja:
Razvijati
razumijevanje i graditi partnerstvo sa civilnim sektorom na
konkretnim projektima. Zajednički nastupati prema Vladi.
Primjer
kao podsjetnik
Sigurno
najzastupljenija tema ove rubrike u našim
"Komunikacijama" jest otpad. Stoga ćemo tu temu
iskoristiti kao ilustraciju onoga što gospodarstvo želi
promijeniti. Godine 1995. objavljen je Zakon o otpadu, koji je
zamijenio Zakon iz 1982. godine. Analizom zahtjeva uočene su
brojne situacije koje nisu regulirane i automatski je omogućeno
različito tumačenje. Pisani su dopisi Ministarstvu s
prijedlozima za poboljšanje, ukazivano je na neusklađenosti između
različitih ministarstava, održane su brojne radionice,
objavljivani su komentari iz prakse, te su predlagana rješenja za
koja nije trebalo mijenjati Zakon, a postigla bi se veća učinkovitost.
Ništa od navedenoga nije dalo rezultate, već je Sabor donio novi
Zakon o otpadu (NN 151/2003) i to po hitnom postupku. Novim
Zakonom o otpadu nisu riješeni problemi uočeni u starome Zakonu
o otpadu, nego su čak pridodane nove nedoumice. Dodane su nejasne
definicije novih vrsta otpada, uvedena je obveza izrade dokumenta
Plan gospodarenja otpadom, premda se sličan dokument morao
prirediti prema Pravilniku o izdavanju vodopravnih akata (NN
28/96), ali pod drugim nazivom, tj. kao Pravilnik o zbrinjavanju
svih vrsta otpada iz tehnološkog procesa i mulja iz procesa
obrade otpadnih voda. Praktično, to znači prirediti dva
dokumenta za isto područje, ali pod različitim nazivima. Ako
interno objedinimo i uskladimo navedene dokumente, pitanje je hoće
li ih inspekcija priznati. Problem višestruke dojave podataka je
i dalje na snazi, iako je često predlagano kako bi se jedan
podatak trebao dojaviti samo na jedno mjesto, a biti svima
dostupan.
I
na kraju, još jedna nelogičnost. Mnogi će se prisjetiti uporne
i ustrajne borbe oko promjene načina obračuna odvoza i odlaganja
komunalnoga otpada, tj. da se umjesto po četvornome mjestu obračunava
po količini. Jedan od argumenta bio je i to što je četvorni
metar jedinica propisan na lokalnoj razini, a ne nekim zakonom. I
što se dogodilo? Umjesto da se radi na promjeni i usklađivanju s
međunarodnim propisima i dobroj praksi, novi Zakon o otpadu i
dalje vodi četvorni metar kao mjernu jedinicu za količinu
otpada, iako nema nikakve veze sa stvarnošću.
D.
Bačun
|
|