|
Jačamo kao uslužna organizacija
Ukratko,
udio usluga u ukupnoj prodaji naše kompanije bio je visok i prošle
godine, a tijekom 2003. zastupljenost usluga u prodaji čak je i
povećana. Ericsson Nikola Tesla, dakle, kao uslužna organizacija
kontinuirano jača već nekoliko godina za redom, a pri tomu se
kompanija predstavlja i djeluje dvojako: kao lokalni centar
kompetencija na području telekomunikacijskih usluga te kao
globalni uslužni centar. Što obilježava poslovanje naše
kompanije u segmentu usluga tijekom ove godine obrazlažu Srećko
Lepri, rukovoditelj jedinice za Usluge, i Dario Runje,
rukovoditelj Globalnoga centra za isporuku usluga.
-
Kakve rezultate je Ericsson Nikola Tesla postigao tijekom ove
godine u plasmanu usluga na našem lokalnom, odnosno, na globalnom
tržištu?
S. Lepri: Na domaćem tržištu možemo se pohvaliti veoma
dobrom suradnjom i s VIPnetom i s HT-om s kojima imamo ugovore o
pružanju usluge podrške. U ukupnoj prodaji naše kompanije u
prvih devet mjeseci ove godine prodaja usluga imala je veoma značajan
udio, a u odnosu na isto razdoblje prošle godine taj udio je povećan.
Vjerujem da će tako ostati i nakon analize cjelokupnih rezultata
poslovanja Ericssona Nikole Tesle tijekom ove godine.
D. Runje: Opstati kao Globalni centar za isporuku usluga
tijekom 2003. u Ericssonu nije bilo nimalo jednostavno. Ipak,
unatoč svim previranjima koja su se događala u Ericssonovoj
globalnoj uslužnoj organizaciji naš se Centar ne samo održao
tijekom ove godine, već je potpisao i ugovor koji nam osigurava
članstvo u visokom društvu Ericssonovih globalnih uslužnih
centara i u 2004. Zadržat ćemo odgovornost za područje
prospajanja kanala (Circuit Switching). Obnavljanje ugovora sa
Stockholmom održat će nas na karti najuspješnijih korporativnih
lokalnih kompanija na području usluga te to smatram velikim
uspjehom. Konkretno, od svih poslova odrađenih tijekom 2003.
najznačajniji je integracija Enabler aplikacija na velikom broju
centrala za talijanskoga operatora fiksne mreže, Telecom Italia.
-
Uz lokano tržište, na kojim svjetskim tržištima je naša
kompanija bila uspješna u prodaji usluga tijekom 2003?
S. Lepri: Premda je jedinica za Usluge prvenstveno
orijentirana na lokalno tržište, s obzirom na nedostatak
kvalitetnih resursa u korporaciji u području usluga stručnjaci
te naše jedinice bili su tijekom 2003. veoma aktivni i na našim
izvoznim tržištima, odnosno, sudjelovali su u realizaciji
Ericssonovih globalnih projekata. Prednjače tržišta susjednih
zemalja - Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Slovenije, a u značajnoj
mjeri bili smo prisutni i u Bjelorusiji.
D. Runje: Kao Globalni centar za isporuku usluga djelujemo
isključivo u sklopu Ericssonovih planetarnih projekata te nismo
prisutni na lokalnom tržištu. Uz već spomenutu Italiju, tržište
na kojemu smo ostvarili svoj najzahtjevniji i najznačajniji posao
tijekom ove godine, dobro smo poslovali na tržištima Istočne
Europe, a naglašeno smo bili prisutni u realizaciji servisnih
projekata u Rusiji.
-
Koje usluge su bile najviše zastupljene u ovogodišnjoj prodaji?
S. Lepri: U pogledu vrste najprodavanijih usluga nismo se
tijekom ove godine odmakli od situacije koja prevladava u
korporaciji i u svijetu. Poznato je, naime, da se u uvjetima koji
u zadnje vrijeme prevladavaju na globalnom tržištu
telekomunikacija najbolje prodaju usluge upravljanja sustavima
(Manage Services), među kojima je najznačajnija usluga podrške.
I naša organizacija najviše posla odradila je u tom segmentu na
svim tržištima na kojima smo bili prisutni. Sljedeća kategorija
usluga po zastupljenosti bila je usluga izgradnje mreže (Network
Rollout). Paradoksalno je donekle da je zapravo potražnja za tim
uslugama u padu, no i uz takav trend smanjenja, usluge izgradnje
mreže su na drugom mjestu. Na trećem mjestu nalazi se kategorija
usluga novijega datuma - sistem integracija. To je područje s
izrazito jakim porastom, pa vjerujem kako će se ta grupa usluga u
veoma skoroj budućnosti popeti na listi najprodavanijih usluga na
više mjesto. Ericsson Nikola Tesla u zadnje se vrijeme stoga
nastoji predstaviti kao kompetentni i pouzdani sistem integrator,
prije svega na domaćem tržištu, ali i na internom Ericssonovom
tržištu te na kompanijinim izvoznim tržištima. Na području
sistem integracije, međutim, naša kompanija tek mora izgraditi
punu prepoznatljivost. Tu je značajno spomenuti kako smo tijekom
2003. unutar Usluga oformili jedinicu za Integraciju mreža i
sustava (SNA &SI), čime smo području sistem integracije
dodatno dali veći značaj. Broj stručnjaka koji se bave sistem
integracijom je u porastu uz njihovu sto-postotnu angažiranost,
što najbolje potvrđuje da je u tom segmentu trend pozitivan.
D. Runje: Taj trend izrazitoga porasta usluga integracije
već je dobio na zamahu na globalnom tržištu u tolikoj mjeri da
su stručnjaci našega Centra uglavnom radili na tom uslužnom
segmentu. Integracija u mreži operatora bila je, dakle, izrazito
dominantna usluga koju smo radili tijekom ove godine. Uz nju, bilo
je dosta zahtjeva operatora za uslugom poboljšanja rada mreže.
-
Kako ocjenjujete moguća kretanja na području usluga u idućoj
godini?
S. Lepri: Budućnost je otvorena za komunikacijske usluge,
odnosno, za očekivati je da će svjetski isporučitelji
telekomunikacija u idućem periodu bilježiti porast poslovanja u
segmentu usluga. Usluge podrške koje sada prednjače na listi
zastupljenosti, primjerice, nastavit će rasti uz daljnju
izgradnju infrastrukture. Konkretno, kada je riječ o našem
lokalnom tržištu, obistine li se očekivanja o otvaranju UMTS
koncesije te eventualnom početku rada drugoga fiksnoga ili trećega
mobilnoga operatora, ukazat će nam se značajne prilike i za
plasman naših usluga. Kada je riječ o UMTS-u uz usluge podrške
veliku ulogu imat će i usluge sistem integracije budući da UMTS
podrazumijeva integraciju različitih sustava u okolinu operatora.
D. Runje: Slažem se, usluge su definitivno "na
potezu". To je prilika da iskoristimo svoja znanja, stručnost
i profesionalni pristup te da u korporativnim projektima postanemo
nezaobilaznim sudionikom. Zanimljivo je spomenuti kako se
zahvaljujući sinergiji i suradnji između ETK jedinice za Usluge
i Globalnoga centra za isporuku usluga razmjenjuju znanja i
iskustva stečena tijekom sudjelovanja naših stručnjaka na
korporativnim projektima. Ta znanja, prvenstveno u području
integracije sustava, dragocjena su u jačanju pozicije naše
kompanije kao uslužne organizacije i sistem integratora i na domaćem
tržištu. Kada je riječ o konkretnom angažmanu stručnjaka
Centra tijekom iduće godine već sada je izvjesno kako će se
nastaviti naš angažman na mreži Telecom Italije. Naime, već je
ugovorena nadogradnja mreže novim uslugama, specifičnim za toga
operatora, za koje su, prema tržišnim ispitivanjima Telecom
Italije, zainteresirani krajnji korisnici.
-
Kakav status trenutačno ima Ericsson Nikola Tesla u korporaciji
kao uslužna organizacija?
S. Lepri: Prema informacijama kojima raspolažem spadamo među
najbrojnije i najsnažnije lokalne uslužne organizacije u
Ericssonu. Proces optimizacije resursa koji je korporacija
provodila u zadnje vrijeme zahvatio je, naravno, i uslužne
organizacije, što se samo donekle odrazilo na našu kompaniju.
Stoga smo u ovom trenutku i po stručnim resursima i po razini
relevatnih kompetencija među najsnažnijima u korporaciji. Upravo
stoga, kako sam već rekao, premda je ETK jedinica za Usluge
prvenstveno orijentirana na lokalno tržište, naši stručnjaci
traženi su i u korporaciji te često rade zajedno na projektima u
kojima sudjeluje naš kompanijski Globalni centar za isporuku
usluga, isključivo orijentiran na globalno tržište.
D. Runje: Činjenica da je Ericsson obnovio ugovor s našim
Globalnim centrom za isporuku usluga u razdoblju optimizacije
resursa i procesa dovoljno govori sama za sebe. Naši stručnjaci
su, po prirodi svojega posla, kontinuirano u kontaktu s kolegama
iz drugih Ericssonovih kompanija te ravnopravno s njima surađuju
na veoma složenim i zahtjevnim projektima. Dokazali smo se na
području fiksne telefonije te istodobno razvijali kompetencije i
kada je riječ o najsuvremenijim tehnologijama. Stoga ćemo se
tijekom 2004. nastojati u korporaciji nametnuti i na tim područjima
te tako ishoditi novi prošireni ugovor s korporacijom.
-
Razvoj kompetencija nezaobilazna je karika uspjeha u
telekomunikacijama. Kakvi su trendovi razvoja kompetencija na
području usluga?
S. Lepri: Klasični seminari nas više ne zadovoljavaju.
Potrebe na tržištu danas uglavnom idu ispred formalnih načina
usavršavanja tako da je najčešći oblik podizanja kompetencija
učenje na konkretnom zadatku, odnosno, projektu. S obzirom na to
da se u pravilu novine uvode na inozemnim tržištima nešto prije
no na domaćem tržištu, naši stručnjaci obrazuju se radeći u
inozemstvu te po povratku svoja novostečena znanja dijele s
kolegama. Usavršavanje je danas pojednostavljeno činjenicom da
veći dio novih tehnologija i znanja počiva na temeljnom
poznavanju IP-a, UNIX-a i podatkovnih komunikacija. Ta su znanja
dostupna i izvan Ericssona na otvorenom svjetskom tržištu znanja
te nam je utoliko lakše svoje kompetencije održavati na veoma
visokoj razini. S aspekta individualnoga stručnjaka najvažnije
je postići multifunkcionalnost i multidisciplinarnost. Nakon
perioda njegovanja specijalističkih znanja izgleda da se vraćaju
vremena u kojima je važno imati cjelovitu sliku sustava,
sveobuhvatnost i širina sagledavanja usmjerena na cjelovita
komunikacijska rješenja i usluge. Ono što naš uslužni tim čini
posebno snažnim je ravnoteža postignuta zajedničkim djelovanjem
iskusnih stručnjaka koji imaju upravo tu širinu te određenih
novih znanja koje su donijele mlade generacije.
D. Runje: U pripremi za realizaciju određenoga projekta
stručnjaci Centra provode dosta vremena radeći na našim
maketama, nastojeći do u detalje simulirati situaciju u stvarnoj
mreži. U principu njihovi zahvati u živoj mreži se moraju
izvesti u kratkom roku i djelotvorno, bez mogućnosti za
"popravni". Stoga se radi i noću i neradnim danima kada
je opterećenost žive mreže najmanja. Zapravo, najčešće i
radimo onda kada se drugi odmaraju ili spavaju. Kada je riječ o
razvoju kompetencija zgodan detalj je, primjerice, činjenica da
je za naše stručnjake koji su radili na projektu za Telecom
Italiju u kompaniji organiziran tečaju talijanskoga jezika. U
tomu su bili do te mjere uspješni da ćemo sada u nastavku
projekta sami kreirati i stručnu dokumentaciju.
-
Na čemu gradite svoj optimizam razmišljajući o trendovima na
području usluga tijekom 2004.?
S. Lepri: Prije svega pet godina usluge se u ukupnoj
prodaji isporučitelja komunikacija nisu posebno niti isticale.
Usluga podrške, recimo, koja je danas najprodavanija, radila se u
paketu s prodajom opreme. Danas je situacija sasvim drugačija -
servisi su ne samo vidljivi, već su posebno istaknuti u izvještajima
o poslovanju svih svjetskih telekom kompanija, pa i Ericssona
Nikole Tesle. Sada kada se pokazuju prvi znakovi da se tržište
telekomunikacija počelo stabilizirati i kada se Ericsson vratio
profitabilnosti, usluge mogu samo još više dobiti na značaju.
D. Runje: Vjerujem u snagu kompetencija naših stručnjaka.
Kada se podvuče crta, ostaju oni koji znaju obaviti posao u roku,
kvalitetno i na troškovno-učinkovit način. A to smo mi.
J.
Lončar
|
|