|
|
|
Internet kiosk i upravljanje mrežom
Internet kioska |
|
|
Ključne riječi
Sažetak
1. Uvod
2. Mreža Internet kioska
3. Internet kiosk
3.1. Korisničko sučelje
3.2. Spajanje na Internet
3.3. Internet usluge
3.3.1. Pretraživanje Interneta
3.3.2. Elektronička pošta
3.4. Informacijske usluge
3.5. Promidžbene poruke
3.6. Sustav naplate
3.7. Budući razvoj
3.7.1. Telekomunikacijske usluge
3.7.2. Multimedijsko poboljšanje
3.7.3. Papirnati dokumenti
4. Poslužitelj Internet kioska
5. Centar za upravljanje mrežom Internet kioska
6. Alat za elektroničku poštu
7. Baza podataka
8. Konfiguracije mreže Internet kioska
8.1. Samostojeći Internet kiosci
8.2. Centralizirana mreža Internet kioska
8.3. Djelomično decentralizirana mreža Internet kioska
8.4. Decentralizirana mreža Internet kioska
9. Procedura upravljanja mrežom Internet kioska
9.1. Procedure upravljanja na Internet kiosku
9.1.1. Procedure nadzora
9.1.2. Procedure održavanja
9.1.3. Procedure tarifiranja usluga
9.2. Procedure upravljanja Internet kioskom
9.2.1. Procedure upravljanja
9.2.2. Procedure održavanja
9.2.3. Procedure statistike
10. Komunikacija u mreži Internet kioska
11. Zaključak
Literatura
|
|
|
|
|
Ključne riječi:
Internet kiosk
Poslužitelj Internet kioska
Centar za nadzor i upravljanje
mrežom Internet kioska
Elektronička pošta
|
|
Sažetak
vrh stranice
Internet je pojam
koji susrećemo svakodnevno, koji je ušao u naš život i promijenio naš način
življenja. Možemo reći da je sveprisutan u našoj okolini, ali ne i dostupan s bilo
kojega mjesta. Uređaj nazvan Internet kiosk omogućuje lak pristup Internetu s raznih
javnih mjesta kao što su zračne luke, hoteli, pošte, autobusne i željezničke postaje,
trgovački centri, pa čak i ulice. Budući da mogu biti smješteni na udaljenim mjestima,
nadzor i upravljanje Internet kioscima složeno je i skupo. Kako bi se smanjili troškovi
upravljanja i održavanja potrebno je Internet kioske međusobno povezati u mrežu.
Mrežom Internet kioska se može upravljati s jednoga ili više mjesta iz centra za
upravljanje Internet kioscima. Upravljanje se obavlja uvođenjem procedura nadzora i
upravljanja između poslužitelja Internet kioska i samoga Internet kioska
1. Uvod
vrh
stranice
Internet kiosk je zamišljen kao uređaj za javni
pristup komunikacijskim i multimedijskim uslugama. Njegov osnovni zadatak je omogućiti
korisnicima pristup Internetu, ali može pružiti i druge naplative ili besplatne usluge.
Politiku i način naplate određuje vlasnik Internet kioska.
Naplative usluge su one koje koriste resurse iz podatkovnih i telekomunikacijskih mreža
čije korištenje nije besplatno. Najpopularnije naplative usluge su pretraživanje
stranica Interneta i usluge elektroničke pošte.
Internet kiosk ima dobre multimedijske mogućnosti pa je stoga idealan za promidžbene
poruke ili kao informacijski punkt. Potencijalna druga namjena
Internet kioska je davanje informacija o lokalnim kulturnim događajima i restoranima te
ostalim korisnim turističkim informacijama. Promidžbene poruke i sadržaj informacijskih
stranica mogu se pohraniti lokalno na Internet kiosku, tako da korištenje tih usluga bude
besplatno za korisnika, ali ne i za oglašivača.
Internet kiosk omogućuje korisnicima pristup Internetu s raznih javnih mjesta kao što su
pošte, hoteli, zračne luke, autobusne i željezničke postaje, sajmovi, izložbe,
sveučilišta, knjižnice ili čak ulice.
Vlasnik Internet kioska može biti već postojeći davatelj pristupa Internetu ili neki
njihov korisnik koji želi proširiti svoju ponudu. Davatelj pristupa Internetu pomoću
Internet kioska proširit će dostupnost svojih usluga i korisnicima koji nemaju vlastito
računalo ili im je ono trenutačno nedostupno. Druga grupa vlasnika su gradska tijela i
turistički savezi koji žele dodati nove mogućnosti na svoje informacijske punktove ili
tvrtke koje žele svojim kupcima pružiti dodatne izvore informacija o svome poslovanju i
nove usluge.
2.
Mreža Internet kioska
vrh
stranice
Internet
je mreža računala trajno ili privremeno povezanih u mrežu, ovisno o uslugama koje
računala osiguravaju ili koriste.
Internet kiosk, kao jedan od uređaja na Internetu, može biti priključen na dva načina:
- Trajno, kao dio lokalne mreže (LAN) ili
globalne mreže (WAN).
- Povremeno pomoću modemskih veza preko
linija javne komutacijske telefonske mreže (PSTN) ili digitalne mreže s integriranim
uslugama (ISDN).
Trajno povezivanje je
bolji izbor, jer je puno brže, a i pouzdanije od telefonske veze preko modema. Slabija
strana trajnoga povezivanja je visoka cijena izgradnje takvih veza, za svaki Internet
kiosk je potrebna posebna IP adresa, a davatelj usluge mora imati dostupnu LAN ili WAN
mrežu.
Telefonska veza preko modema se može ostvariti s mjesta gdje postoje PSTN ili ISDN
mreže. U tom slučaju se mrežni resursi koriste samo kada korisnici usluga Internet
kioska trebaju informaciju s Interneta. To čini takvu vezu jeftinijom, ali ju je teže
nadzirati i održavati. Uspostavljanje modemske telefonske veze može biti neuspješno
što onemogućuje pristup Internet kioska Internetu.
Ponuđač usluga koji ima više Internet kioska instaliranih na raznim mjestima treba
informaciju rade li dotični Internet kiosci ili ne. Također mora imati mogućnost
ažuriranja njihovoga sadržaja i, prema potrebi, stavljanja nove programske podrške.
Odlazak do svakoga pojedinog Internet kioska da bi se provjerio i ažurirao njihov
sadržaj ili programska podrška nije efikasno niti jeftino rješenje. Zato je potrebno
omogućiti upravljanje i ažuriranje Internet kioska iz udaljenosti.
Ova aplikacija omogućava izgradnju mreže Internet kioska kojom se upravlja iz centra za
održavanje. Operator uvođenjem poslužitelja i centra za upravljanje Internet kioscima
omogućava davatelju usluga daljinsko upravljanje svakim Internet kioskom neovisno o tome
je li priključen trajno ili putem komutirane telefonske linije modemom.
Da bi se omogućilo upravljanje mrežom nužno je poznavati funkciju i smještaj svakoga
elementa mreže. U mreži imamo elemente koji pružaju standardne Internet usluge
prikazane na slici 1. kao
što su poslužitelj usluge elektroničke pošte (E-mail Server), poslužitelj za web
stranice (www Server), poslužitelj pristupa na Internet - IAS (Internet Access Server),
poslužitelj za usmjerenje prometa (Router and Proxy Server) koji daju Internet kioscima
njihovu punu funkcionalnost, ali nisu izravno uključeni u upravljanje mrežom Internet
kioska.
Elementi mreže Internet kioska koji sudjeluju u upravljanju mrežom Internet kioska su
prikazani na slici 2.
Korisnik Internet kioska i operator u centru za upravljanje mrežom Internet kioska svojim
akcijama generiraju poruke i ostvaruju suradnju između elemenata za upravljanje mrežom
Internet kioska. Poslužitelj Internet kioska (Internet Kiosk Server) povezuje Internet
kiosk, centar za upravljanje mrežom Internet kioska (Internet Kiosk Network Management
Center), modul za elektroničku poštu Internet kioska (Internet Kiosk Mailtool) i bazu
podataka (SQL Data base) u posebnu mrežu upravljanja Internet kioscima. Svaki element,
osim funkcija namijenjenih pružanju osnovnih usluga Internet kioska, ima ugrađeno i
nekoliko upravljačkih funkcija.
3.
Internet kiosk
vrh
stranice
Internet
kiosk je uređaj koji korisniku omogućuje pristup Internetu i informativnim sadržajima
pohranjenim u njemu. Jednostavan je za korištenje, tako da ga može koristiti i neiskusan
korisnik Interneta i računalne tehnologije, bez ikakvih problema. Čvrste je građe pa je
pogodan za smještaj i na javnim mjestima.
Platforma za aplikaciju programske podrške je standardno osobno računalo (PC) s
operacijskim sustavom Microsoft Windows. Iako aplikacija može raditi s operacijskim
sustavom Windows 98, preporuča se korištenje Windows NT operativnoga sustava.
Internet kiosk može raditi kao samostalna aplikacija bez povezivanja na poslužitelj
Internet kioska ili kao dio mreže Internet kioska.
Zahtjeve glede izvedbe Internet kioska možemo podijeliti na nekoliko funkcionalnih grupa,
od korisničkog sučelja i usluga koje kiosk osigurava, do načina spajanja na Internet i
naplate usluga.
3.1.
Korisničko sučelje
Korisničko sučelje mora
biti jednostavno i logično za primjenu. Zato je kao najbolje rješenje odabrano grafičko
sučelje. Izgrađeno je na bazi izbornika tako da korisnik može u popisu mogućnosti
odabrati onaj koji mu odgovara.
Ponuđene mogućnosti u izborniku su izrađene tako da asociraju na uslugu i funkciju koju
pružaju.
Svi osnovni izbornici koji se koriste za usluge Internet kioska i koji su dio programske
podrške namijenjene korisnicima Internet kioska imaju podršku za više jezika. Odabrani
jezik se prenosi automatski kroz izbornike i stranice pomoći, te pomaže pri korištenju
usluga.
Osim nacionalnoga jezika, podržano je i nekoliko važnijih svjetskih jezika koji se lako
odabiru iz izbornika. Osnovna varijanta za hrvatsko tržište ima ugrađenu podršku za
hrvatski, engleski, slovenski, njemački i talijanski jezik. Podrška za druge jezike se
također može ugraditi ukoliko to tržište bude zahtijevalo.
3.2.
Spajanje na Internet
Internet kiosk se može
priključiti na Internet preko telefonskih linija pomoću ugrađenoga V.90 modema, pomoću
ugrađenoga Ethernet adaptera na LAN ili kao opcija pomoću ISDN priključka. Vrsta
priključenja ovisi o željama davatelja usluga i mogućnostima povezivanja koje su
dostupne na mjestu gdje je smješten Internet kiosk.
3.3.
Internet usluge
Pristup Internet uslugama
je osnovni razlog uvođenja Internet kioska. Za njihovu upotrebu potrebni su transportni
resursi koji nisu besplatni, tako da se one naplaćuju. Ubacivanjem kartice u čitač
kartica, korisniku se otvara izbornik Internet usluga. Korisnik odabire iz grafičkoga
izbornika prikazanoga na slici 4,
želi li pretraživati web stranice, slati i primati elektroničku poštu ili poslati
razglednicu elektroničkom poštom.
Internet usluge se naplaćuju u skladu s politikom naplate davatelja usluga. Ukoliko to
davatelj usluga želi, moguć je besplatan pristup Internet uslugama. U tome slučaju,
umjesto ubacivanjem kartice, grafički izbornik usluga poziva se dodirom određenoga polja
na osnovnom ekranu.
3.3.1.
Pretraživanje Interneta
Namjena Internet kioska je
ponajprije pristup na world wide web (www) i pretraživanje web stranica. Korisnik
ima pristup Internetu preko zaslona za pretraživanje koji mu omogućava jednostavno
pretraživanje web stranica, slika 5.
Za unos adresa web stranica ili nekih drugih podataka može se uključiti ili isključiti
virtualna tipkovnica. Raspored tipkovnice odgovara odabranome jeziku. Specifične
nacionalne tipke nisu prema standardnome rasporedu nacionalne tipkovnice, jer zbog
sigurnosti nije dozvoljena upotreba tipke ALT koja je potrebna za ispis nekih nacionalnih
znakova kao i ergonomije virtualne tipkovnice koja je različita od klasične tipkovnice.
Dozvoljene su sve usluge koje ne zahtijevaju lokalne resurse na Internet kiosku, kao što
je pohranjivanje učitanih podataka. Zbog sigurnosnih razloga ograničeno je otvaranje
novih “prozora” web pretraživača iniciranoga s web stranice i onemogućeno
automatsko učitavanje dodataka pretraživača (browser plug-in). Otvaranje novih prozora
nije u potpunosti onemogućeno, tako da web stranice koje imaju interakciju između više
prozora mogu raditi.
Kada korisnik završi s upotrebom Internet kioska, odnosno izvuče karticu iz čitača
kartica, svi se privremeno pohranjeni podaci brišu s Internet kioska.
3.3.2.
Elektronička pošta
Druga važna usluga je
elektronička pošta. Postoje tri načina pružanja usluga elektroničke pošte:
- Besplatni račun na web stranici
za elektroničku poštu: takvu uslugu na Internetu pružaju specijalizirani
davatelji usluga kao što su Hotmail ili vlasnici priključka kao što je Yahoo. Pristupa
im se preko web stranica pomoću pretražitelja i to nije specijalna usluga Internet
kioska. Usluga pretraživanja Internet kioska se koristi za pristup takvim računima.
- Autorizirana elektronička
pošta: ova usluga omogućava registriranome korisniku pristup njegovom
poštanskom sandučiću elektroničke pošte bilo gdje na Internetu ako nije zaštićen od
neovlaštenoga pristupa (firewall). Korisnik mora znati ime poslužitelja pošte i
davatelja usluga POP3 na kojemu ima svoj poštanski sandučić da bi mogao pročitati i
poslati elektroničku poštu s autorizacijom korisnika.
Imena davatelja usluga POP3 i poslužitelja pošte se mogu prikazati na početnome zaslonu
usluge.
- Anonimna elektronička pošta:
ova usluga omogućava slanje elektroničke pošte korisnicima koji nemaju otvoren vlastiti
poštanski sandučić elektroničke pošte.
Budući da se
elektronička pošta šalje bez autorizacije (ime korisnika, lozinka), poruci mora biti
dodano odgovarajuće upozorenje kako bi primatelj znao da se radi o neautoriziranoj
pošti.
Anonimna elektronička pošta može biti u obliku elektroničke poštanske razglednice.
Sliku koju želite poslati kao elektroničku poštansku razglednicu možete odabrati iz
izbornika s umanjenim slikama razglednica. Popis ponuđenih slika se može napraviti za
svaki pojedini Internet kiosk ili za cijelu grupu Internet kioska.
Internet kiosk usluga elektroničke pošte je programski modul koji se koristi za
elektroničku poštu s ili bez autorizacije, odnosno elektroničku razglednicu.
Opremljen je korisničkim sučeljem baziranim na HTML-u, slika 6, koji se može prilagoditi
sukladno željama davatelja usluga.
Smještaj ovoga programskog modula ovisi o konfiguraciji Internet kioska. Ako se radi o
aplikaciji samostojećega Internet kioska modul se puni u dotični Internet kiosk. Ako se
radi o mrežnoj konfiguraciji, alat za elektroničku poštu Internet kioska (Internet
Kiosk Mailtool) može biti smješten u bilo kojem računalu u intranetu davatelja
usluge.
3.4.
Informacijske usluge
Jednostavno korištenje i
smještaj na javnim mjestima gdje ima puno ljudi omogućava Internet kiosku da bude više
nego samo točka pristupa Internetu. Može služiti i kao kiosk za davanje informacija.
Sadržaj usluge davanja informacija se pohranjuje lokalno u Internet kiosk. Time se
izbjegava nepotrebno uspostavljanje modemske telefonske veze koja se plaća, a osigurava
se i brz pristup informaciji.
Ažuriranje lokalno pohranjenih podataka se obavlja preko poslužitelja Internet kioska u
vrijeme kada se Internet kiosk ne koristi. Neki se podaci moraju ažurirati svakodnevno
ili tjedno, kao što su na primjer programi koncerata, kazališta i kinematografa ili neki
drugi lokalni događaji. Informacije o zemlji ili gradu se mogu mijenjati rjeđe. Svaki
Internet kiosk u mreži može imati različit sadržaj informacijskih stranica.
Jedna od dodatnih besplatnih informacijskih usluga može biti pristup javnome
elektroničkom telefonskom imeniku. Ako je Internet kiosk opremljen mogućnošću
uspostavljanja telefonskih poziva, može se automatski uspostaviti telefonska veza sa
željenim brojem.
3.5.
Promidžbene poruke
U stankama kada
se Internet kiosk ne koristi, na njegovom se zaslonu mogu prikazivati promidžbene poruke.
Promidžbene poruke se mogu prikazivati i u stankama tijekom uspostavljanja veze i
čekanja odgovora. Budući da Internet kiosk podržava multimedijske usluge, promidžbene
poruke mogu sadržavati i govornu poruku.
Broj prikazanih promidžbenih poruka se pohranjuje u svrhu naplate usluga.
Promidžbene poruke puni davatelj usluga sa centralnoga mjesta, preko poslužitelja
Internet kioska i centra za upravljanje mrežom Internet kioska.
3.6.
Sustav naplate
Sve usluge osim usluge
davanja informacija se moraju platiti. Plaćanje je omogućeno kreditnom karticom kao što
je American Express, Diners ili MasterCard, plaćanjem usluge unaprijed ili čip karticom
kakva se koristi za telefonske pozive. Na mjestima kao što su zračne luke, autobusne i
željezničke postaje treba instalirati mogućnost plaćanja kreditnim karticama kako bi
se korištenje Internet usluga omogućilo korisnicima u tranzitu.
Potrošeni iznos s kreditne kartice kao i iznos koji ostaje na raspolaganju na telefonskoj
kartici su vidljivi na zaslonu tijekom cijele seanse. Kada govorimo o mogućnosti
plaćanja kreditnom karticom, treba biti omogućeno određivanje maksimalnoga iznosa koji
je korisnik voljan potrošiti.
Korisnici mogu prekinuti uslugu tijekom seanse kada god zažele pritiskom na gumb eject
na zaslonu ili izvlačenjem telefonske čip kartice iz čitača čime se automatski
prekida tarifiranje.
Kada se plaća telefonskom čip karticom, ona mora biti umetnuta tijekom cijele seanse, a
svako vađenje kartice automatski prekida seansu.
Tarifiranje se obavlja lokalno, u samome Internet kiosku, a informacija o potrošenome
iznosu se šalje u poslužitelj Internet kioska po završetku seanse. Ovisno o korištenoj
usluzi moguća su i drugačija rješenja.
Tarifa se može promijeniti za cijelu mrežu Internet kioska iz centra za upravljanje
mrežom kioska. Isto tako postoji mogućnost pojedinačnoga određivanja tarife za svaku
uslugu s nekoliko varijanti tarifiranja.
3.7. Budući razvoj
3.7.1. Telekomunikacijske usluge
Kao dodatak Internet
uslugama, Internet kiosk može omogućiti telekomunikacijske usluge kao što su telefonski
poziv ili slanje i primanje faks poruka.
Telefonski poziv može biti samo odlazni, s tim da se realizira uz integraciju govora
preko IP tehnologije. Prijam dolaznih poziva ovisi o implementaciji govora preko IP
pristupnika (IP Gateway) i o vrsti priključka. Ne preporuča se za modemsku
telefonsku vezu zbog male propusne sposobnosti modema.
Kod faks usluga situacija je gotovo ista. Davatelj usluga mora u svojoj mreži imati
instaliran pristupnik za faks (Fax Gateway) kako bi omogućio slanje i primanje
faks poruka. Da bi se to realiziralo potrebno je implementirati mogućnost slanja i
primanja faksa kao elektroničkoga dokumenta, jer papirnata varijanta zahtijeva dodatnu
opremu i održavanje.
3.7.2.
Multimedijsko poboljšanje
U Internet kiosk može
biti ugrađena video kamera kako bi se korisnicima omogućila videokonferencijska veza s
Internet kioska ili mogućnost slikanja i slanja vlastite slike elektroničkom poštom.
3.7.3.
Papirnati dokumenti
U Internet kiosk se može
ugraditi printer kako bi se korisnicima omogućilo dobivanje preslike njihovih poruka
elektroničke pošte, faks poruka, ispisa web stranica u papirnatom obliku ili pak
papirnate potvrde o plaćanju kreditnom karticom.
Kao dodatak printeru, može se ugraditi i skaner kako bi se omogućilo slanje papirnatih
dokumenata faksom ili slanje slika u papirnatom obliku elektroničkom poštom.
4.
Poslužitelj Internet kioska
vrh
stranice
Glavni
razlog uvođenja poslužitelja Internet kioska jest smanjenje troškova eksploatacije i
održavanja mreže Internet kioska. To se postiže daljinskim upravljanjem svim funkcijama
koje ne zahtijevaju neposredne aktivnosti na samome Internet kiosku. Poslužitelj Internet
kioska je uređaj koji, zajedno s centrom za upravljanje mrežom Internet kioska,
omogućuje davatelju usluga upravljanje cijelom mrežom Internet kioska iz jednoga
centralnog mjesta ili iz više administrativnih centara. Poslužitelj Internet kioska
može biti smješten bilo gdje u intranetu davatelja usluga.
Poslužitelj Internet kioska treba povezivati Internet kioske, centar za upravljanje
mrežom Internet kioska i bazu podataka. Komunikacija se ostvaruje pomoću poruka i
protokola razvijenih za upravljanje mrežom Internet kioska. Sučelje prema bazi podataka
je ODBC (Open Data Base Connectivity) driver za SQL bazu podataka. Da bi se
Internet kiosk iz daljine punio novim informacijama, promidžbenim porukama i novim
revizijama programa, poslužitelju Internet kioska treba pridijeliti jedan FTP (File
Transfer Protocol) poslužitelj koji može biti na istome uređaju kao i poslužitelj
Internet kioska ili bilo gdje u mreži Internet kioska.
Poslužitelj Internet kioska ima podatak o Internet kioscima stvarno priključenima u tome
trenutku i o usluzi koju pružaju. Ti se podaci pohranjuju u bazu podataka i koriste za
kreiranje statističkih izvješća te kao informacija o korištenju Internet kioska.
U konfiguraciji je obično samo jedan poslužitelj Internet kioska, no ako je priključen
vrlo veliki broj Internet kioska, mogu se u mrežu Internet kioska uključiti dodatni
poslužitelji Internet kioska.
Aplikacija poslužitelja Internet kioska nema korisničko sučelje i može se inicirati
kao Microsoft Windows NT usluga.
5.
Centar za upravljanje mrežom Internet kioska
vrh
stranice
Centar
za upravljanje mrežom Internet kioska je korisničko sučelje koje operatoru omogućava
dobivanje podataka iz baze statističkih podataka, upravljanje, davanje naredbi i
postavljanje parametara za Internet kioske, a također mu omogućava uvid u trenutačno
stanje svakoga pojedinog Internet kioska. Opremljen je grafičkim korisničkim sučeljem
kako bi održavanje i upravljanje Internet kioska bilo jednostavno i udobno za korisnika, slika 7.
Kako bi ažuriranje Internet kioska bilo jednostavnije, može ih se podijeliti u grupe s
nekom zajedničkom funkcijom ili prema mjestu smještaja, npr. grupa Internet kioska
smještenih u jednoj ulici ili Internet kiosci na autobusnim postajama i sl. Jedan
Internet kiosk može pripadati u nekoliko grupa, npr. isti Internet kiosk koji se nalazi
na autobusnoj postaji može pripadati grupi iz autobusne postaje i grupi Internet kioska
smještenih u jednoj ulici ili gradu.
Podatak o tome koje se usluge najčešće koriste ili kako često se pristupa nekome od
Internet kioska može se dobiti iz baze statističkih podataka. Na temelju takvih podataka
lako se može zaključiti je li neki Internet kiosk smješten na pravome mjestu. Ako
statistički podaci pokažu da je neki Internet kiosk slabo korišten na određenome
mjestu može ga se premjestiti na bolje mjesto.
Druga pogodnost jest da se na taj način može otkriti kada je neki Internet kiosk u kvaru
i pokušati daljinski uspostaviti normalan rad ili poslati servisera da ga popravi. Ako se
neki Internet kiosk ne javlja, operator prima alarm u obliku elektroničke pošte i
grafičke oznake u prozoru programa centra za upravljanje mrežom.
Iz centra za upravljanje mrežom Internet kioska može se promijeniti tarifa za uslugu na
svim Internet kioscima u mreži, staviti nove promidžbene poruke, dodati stranice s novim
informacijama ili staviti novu programsku podršku na svaki pojedini Internet kiosk ili
isključiti neki od Internet kioska.
Svi podaci koji se lokalno pohranjuju u Internet kiosk mogu se puniti iz poslužitelja
Internet kioska bez traženja pomoći operatora. Podaci se mogu puniti periodički, prema
nekome određenom rasporedu ili na zahtjev.
Na primjer, promidžbene poruke i usluge davanja informacija se mogu ažurirati
periodički, a nova tarifna informacija se može inicirati odmah po primitku zahtjeva.
Buduće se dogradnje programske podrške za kiosk, kao što su dodavanje nove usluge ili
aplikacije, mogu izvesti daljinski preko poslužitelja, nova revizija programske podrške
se puni i naručuje preko centra za održavanje mreže Internet kioska. Važeća revizija
programske podrške Internet kioska se za svaki pojedini Internet kiosk prikazuje kroz
Internet kiosk profil u centru za upravljanje mrežom Internet kioska.
U centraliziranom modelu mreže je centar za upravljanje mrežom Internet kioska smješten
na istom mjestu ili čak u istome računalu gdje i poslužitelj Internet kioska. Centar za
nadzor i upravljanje mreže Internet kioska je samostalna aplikacija koja se može
odvijati paralelno na nekoliko različitih lokacija kao aplikacija upravljanja mrežom
Internet kioska u konfiguraciji s potpuno ili djelomično decentraliziranim upravljanjem
mreže.
6.
Alat za elektroničku poštu
vrh
stranice
Usluga
elektroničke pošte za Internet kiosk je aplikacijski modul koji omogućava korisniku
čitanje i slanje elektroničke pošte s osobnoga računa elektroničke pošte preko HTML
baziranoga sučelja. Korisnik mora znati POP3 i poslužitelje elektroničke pošte koji
opslužuju njegov račun, a oni moraju biti dostupni iz Interneta.
Kao dodatak za korisnike koji nemaju svoj račun za elektroničku poštu postoji
mogućnost slanja elektroničke razglednice. Pozadina razglednice može biti bilo koja
slika koja se nalazi u alatu za elektroničku poštu, zvanom Mailtool, u Internet
kiosku. Popis slika razglednica koje su na raspolaganju se može odrediti za svaku
pojedinu grupu Internet kioska.
Internet kiosk Mailtool se može smjestiti bilo gdje u mreži Internet kioska, no
obično se smješta u isti uređaj gdje i poslužitelj Internet kioska. Samostojeće
aplikacije Internet kioska moraju sadržavati Mailtool zajedno s nekom jednostavnom
aplikacijom web poslužitelja.
7.
Baza podataka
vrh
stranice
Baza
podataka se koristi za pohranjivanje profila i statističkih podataka za svaki pojedini
Internet kiosk. To može biti bilo koja SQL baza podataka koja podržava ODBC pogonski
sklop za Microsoft Windowse i pohranjene procedure (Stored Procedures). Može biti
smještena bilo gdje u intranetu davatelja usluge.
Podaci o profilu Internet kioska sadrže informaciju o vrsti priključka, o instaliranoj
reviziji programske podrške, tarifi koja se primjenjuje ili druge specifične podatke.
Prikupljaju se statistički podaci o svakome korištenju usluge, o broju prikazanih
promidžbenih poruka, ukupnome korištenju Internet kioska i drugim potrebnim i korisnim
informacijama za mrežnoga operatora.
8.
Konfiguracije mreže Internet kioska
vrh
stranice
Mreža
Internet kioska se može izgraditi ovisno o modelu upravljanja mrežom Internet kioska, o
broju priključenih Internet kioska i mjestu na kojemu su smješteni:
- bez upravljanja Internet kioscima -
samostojeći Internet kiosci;
- centralizirani model - svi Internet kiosci
su priključeni na jedan poslužitelj Internet kioska, a mrežom se upravlja iz jednoga
centralnog mjesta;
- djelomično decentralizirani model - svi
Internet kiosci su priključeni na jedan poslužitelj Internet kioska, ali se
poslužitelju može pristupiti i njime upravljati s više mjesta;
- decentralizirani model - postoji više
poslužitelja Internet kioska na koje su priključeni obližnji Internet kiosci ili
Internet kiosci koji sadrže istovrsne informacije i promidžbene poruke i koji na taj
način tvore podmreže.
8.1.
Samostojeći Internet kiosci
Davatelji usluga koji
žele imati mali broj Internet kioska mogu bez centraliziranoga upravljanja koristiti
Internet kiosk u samostojećem režimu rada. U samostojećem režimu rada svaki je
Internet kiosk priključen na Internet pojedinačno preko modema, ISDN priključka ili
Ethernet adaptera, ovisno o vrsti priključka.
Samostojeći Internet kiosk mora biti opremljen alatom za elektroničku poštu (Mailtool)
za Internet kiosk i nekim osobnim web poslužiteljem kako bi se korisnicima osigurala puna
funkcionalnost.
8.2.
Centralizirana mreža Internet kioska
Centralizirani nadzor
mreže kioska je namijenjen davateljima usluga koji imaju jednostavne zahtjeve
administriranja mreže.
Kod centraliziranoga nadzora mreže Internet kioska svi su Internet kiosci spojeni na
jedan centar za nadzor i održavanje mreže. Centar za nadzor i održavanje cjelokupne
mreže može biti smješten u istome računalu u kojemu je pohranjena programska podrška
poslužitelja Internet kioska, programska podrška upravljanja mrežom Internet kioska,
programska podrška Internet Kiosk Mailtool, SQL baza podataka, gdje su instalirani FTP i
web poslužitelji usluga ili mogu biti raspoređeni na više računala u intranetu
davatelja usluga.
8.3.
Djelomično decentralizirana mreža Internet kioska
Djelomično
decentralizirani nadzor mreže Internet kioska je namijenjen onim davateljima usluga koji
imaju srednje veliku mrežu ili malu mrežu s velikim zahtjevima glede adminstriranja
mreže.
Kod djelomično decentraliziranoga nadzora mreže Internet kioska svi su Internet kiosci
priključeni na jedan poslužitelj Internet kioska koji je smješten u glavnome centru za
održavanje i nadzor mreže. Sastavni dijelovi održavanja i nadzora mreže Internet
kioska su: programska podrška Internet kioska, programska podrška upravljanja mrežom
Internet kioska, programska podrška za Internet Kiosk Mailtool, baza podataka SQL,
poslužitelji FTP i web usluga. Oni mogu biti raspoređeni na nekoliko računala u
intranetu davatelja usluga ili mogu biti instalirani na jednome računalu u glavnome
centru za održavanje i nadzor s programskom podrškom za upravljanje mrežom Internet
kioska instaliranome na računalima u lokalnim centrima za održavanje i nadzor.
Takva koncepcija je namijenjena davateljima usluga koji imaju mrežu Internet kioska u
nekoliko gradova ili područja, gdje su podaci informacijskih usluga i promidžbene poruke
različite.
8.4.
Decentralizirana mreža Internet kioska
Decentralizirani nadzor
mreže Internet kioska je namijenjen davateljima usluga koji imaju velike mreže Internet
kioska ili žele izgraditi mrežu s poslužiteljima maloga kapaciteta.
Kod decentraliziranoga nadzora mreže Internet kioska svi su Internet kiosci podijeljeni u
grupe priključene na jedan poslužitelj Internet kioska, koji je smješten u lokalnome
centru za održavanje i nadzor mreže. Lokalni su centri za nadzor i održavanje mreže
priključeni na glavni centar za nadzor i održavanje mreže.
Sastavni dijelovi održavanja i nadzora mreže Internet kioska su: programska podrška
poslužitelja Internet kioska, programska podrška upravljanja mrežom Internet kioska,
programska podrška za Internet Kiosk Mailtool, baza podataka SQL, poslužitelji FTP i web
usluga i oni mogu biti raspoređeni na nekoliko računala u intranetu davatelja usluga ili
mogu biti instalirani na jednome računalu u glavnome centru za održavanje i nadzor s
programskom podrškom za upravljanje mrežom Internet kioska instaliranome na računalima
u lokalnim centrima za održavanje i nadzor.
9.
Procedura upravljanja mrežom Internet kioska
vrh
stranice
Upravljanje
mrežom Internet kioska se odvija pomoću procedura upravljanja. Procedure možemo
podijeliti u nekoliko grupa prema njihovome ishodištu i namjeni.
Ishodište procedure može biti Internet kiosk ili intranet centar za upravljanje mrežom
Internet kioska. Poslužitelj Internet kioska prenosi poruke između Internet kioska i
centra za upravljanje mrežom Internet kioska i izvršava procedure koje zahtijevaju
pristup bazi podataka.
9.1.
Procedure upravljanja na Internet kiosku
Procedure upravljanja na
Internet kiosku možemo podijeliti prema njihovoj namjeni na tri osnovne grupe:
- Procedure nadzora
- Procedure održavanja
- Procedure tarifiranja usluga
9.1.1.
Procedure nadzora
Procedure nadzora se na
Internet kiosku mogu inicirati lokalno na samome Internet kiosku ili ih se može
zatražiti od centra za upravljanje mrežom Internet kioska.
Najvažnija procedura nadzora jest periodički poslati informaciju preko poslužitelja
Internet kioska da Internet kiosk radi. Vrijeme između dviju poruka može definirati
operator koji upravlja mrežom Internet kioska.
Kod modemskih telefonskih veza, Internet kiosk šalje u centar za upravljanje mrežom
Internet kioska informaciju da je Internet kiosk spreman kada se uspostavi veza te da je
izvan komunikacije kada se veza završi. Centar za upravljanje mrežom Internet kioska
može poslati naredbu za blokiranje Internet kioska koja će isključiti dotični Internet
kiosk iz rada tako da mu korisnik ne može pristupiti ili ponovno uključiti Internet
kiosk kako bi se ponovno uspostavio rad dotičnoga Internet kioska.
9.1.2.
Procedure održavanja
Procedure održavanja se
uglavnom iniciraju iz centra za upravljanje mrežom Internet kioska kako bi se obnovio
sadržaj stranica Internet kioska novim informacijama i reklamnim porukama, postavila nova
tarifa ili napunila nova revizija programske podrške za Internet kiosk. Internet kiosk
će u većini slučajeva odgovoriti na naredbe iz centra za upravljanje mrežom Internet
kioska. Programska podrška Internet kioska šalje poruku u centar za upravljanje kada
otkrije da neki dijelovi opreme, npr. čitač kartice, ne rade ili se ne javljaju.
9.1.3.
Procedure tarifiranja usluga
Procedure tarifiranja usluga koriste se za slanje
informacija od Internet kioska prema poslužitelju Internet kioska o tome koja usluga je
bila korištena, koliko dugo i koliko je bila naplaćena. Informacija o korištenoj usluzi
šalje se kada korisnik prestane koristiti odabranu uslugu, a poslužitelj Internet kioska
sprema primljene informacije u bazu podataka, za potrebe statističkih i nadzornih
funkcija.
U ovu grupu možemo uvrstiti i autorizaciju kreditnih kartica, iako se ona ne provodi
preko Interneta, ali koristi poseban protokol za održavanje i kontrolu mreže Internet
kioska.
9.2.
Procedure upravljanja Internet kioskom
Procedure upravljanja mrežom Internet kioska
možemo podijeliti na tri osnovne grupe ovisno o njihovoj namjeni:
- Procedure upravljanja
- Procedure održavanja
- Procedure statistike
9.2.1.
Procedure upravljanja
Procedure upravljanja se koriste za daljinsko
upravljanje Internet kioskom. Ako operator iz centra za upravljanje mrežom Internet
kioska želi isključiti neki Internet kiosk i blokirati pristup korisnika na taj kiosk,
može dati naredbu kojom će se dotični Internet kiosk blokirati. Ako s Internet kioska
primi dojave o neispravnosti, operator može dati naredbu kojom će se dotični Internet
kiosk vratiti u početno stanje kako bi se mogao ponovno pustiti u rad. S Internet kioska
mogu u centar za upravljanje periodički ili po potrebi stizati poruke o tomu je li
Internet kiosk “on line” ili “off line”.
9.2.2.
Procedure održavanja
Procedure održavanja se koriste za obnavljanje
sadržaja stranica Internet kioska novim informacijama, novim promidžbenim porukama, za
postavljanje nove tarife ili punjenje nove revizije programske podrške za Internet kiosk.
Internet kiosk također može obavijestiti centar za održavanje ako je pronađen kvar na
opremi.
9.2.3.
Procedure statistike
Procedure statistike se koriste za dobivanje
informacija iz baze statističkih podataka kako bi ih se moglo prikazati operatoru. Te se
poruke mogu adresirati direktno na poslužitelj baze podataka u prepoznatljivom obliku, na
primjer u obliku SQL upita u SQL bazu podataka.
Oblik i količina podataka u poruci ovise o odabranoj vrsti komunikacije i o svrsi poruke.
Fiksni broj parametara ili podataka daje jedinstveni oblik svim porukama i lakše ih je
obrađivati.
10.
Komunikacija u mreži Internet kioska
vrh
stranice
Pristup
standardnim Internet uslugama, kao što su pretraživanje web stranica i elektronička
pošta, ostvaruje se preko postojećih IP protokola. Za telefonsku vezu se koristi PPP
protokol preko kojega se uspostavlja veza s IP mrežom. Ako je Internet kiosk priključen
neposredno na lokalnu mrežu (LAN) davatelja usluga, IP protokol koristi postojeću
infrastrukturu mreže koja mu je dostupna.
Komunikacija između Internet kioska, poslužitelja Internet kioska i centra za
upravljanje mrežom Internet kioska se ostvaruje preko postojeće IP infrastrukture koja
se koristi za pristup Internet uslugama. Poruke upravljanja mrežom Internet kioska se
šalju preko mreže između poslužitelja Internet kioska i Internet kioska ili centra za
upravljanje Internet kioskom.
Protokol koji se koristi za obradu poruka može biti jednostavni protokol za upravljanje
mrežama - SNMP (Simple Network Management Protocol). U tome slučaju treba biti
definirana baza upravljačkih informacija, tj. MIB (Management Information Base) za
upravljanje mrežom Internet kioska. SNMP ima mnoštvo upravljačkih funkcija i
mogućnosti koje nisu potrebne za jednostavno upravljanje mrežom Internet kioska. To ne
predstavlja problem kada se radi o fiksnome priključku, ali kada se radi o modemskome
telefonskom priključku, upravljačke poruke moraju biti što kraće i što jednostavnije.
SNMP je osnovno, ali možda ne i najpogodnije, rješenje za jednostavno upravljanje
mrežom Internet kioska.
Drugo rješenje može biti jednostavni protokol, s podrškom samo za poruke specifične za
upravljanje mrežom Internet kioska.
Upravljačke poruke mogu biti upakirane u protokol upravljanja prijenosom (TCP -
Transmission Control Protocol) ili u poruke protokola korisničkoga datograma (UDP - User
Datagram Protocol). Oba načina imaju neke prednosti i neke nedostatke.
TCP poruke su pouzdanije, ali svaka poruka zahtijeva potvrdu zbog toga što su
orijentirane na vrstu priključenja. Zauzimaju više resursa i sporije su. Budući da se
komunikacijski kanal koristi zajednički s Internet uslugama, korisnik ne bi trebao
osjetiti nikakvo pogoršanje učinkovitosti. Zbog toga TCP nije pogodan za slanje poruka
za upravljanje mrežom Internet kioska.
S druge strane, UDP poruke su mnogo brže, ali nisu pouzdane zbog toga što ne zahtijevaju
potvrdu primatelja. Poruke se mogu izgubiti u mreži, tako da upravljačka informacija ne
stigne do krajnjega odredišta. Rizik raste s lošijom kvalitetom veze kao što je obična
telefonska veza preko modema kroz PSTN. SNMP se obično šalje preko UDP.
Stoga treba primijeniti rješenje u kojemu su kombirane jednostavnost i brzina UDP poruka
s pouzdanošću TCP poruka.
Jedno takvo rješenje može biti slanje nekoliko UDP poruka za svaku poruku upravljanja
Internet kioskom. Slanjem iste poruke tri ili četiri puta, s kratkom stankom između
poruka, vjerojatnost da je primatelj zaista primio poruku je dobra, ali ako je neki dio
mreže u prekidu ili je oprema primatelja trenutačno u kvaru, poruka će se ipak
izgubiti.
Kako bi se izbjegla mogućnost da se poruka izgubi, umjesto višekratnoga slanja, svaka
poruka može imati slijedni broj, tako da primatelj može otkriti ako neka poruka
nedostaje. Obje strane, i odašiljačka i prijamna, moraju imati međuspremnik za odlazne
i dolazne poruke, jer se poruke ne mogu primati istim redoslijedom kao što su poslane. Slika 11. pokazuje primjer kako se
postupa s porukama u međuspremniku.
Poruke u dolaznome međuspremniku imaju slijedne brojeve koji započinju s brojem 21. U
primateljevome dolaznom međuspremniku poruke su primljene drugim redoslijedom i poruka
broj 25 je izgubljena. Primatelj mora tražiti pošiljatelja da ponovno pošalje poruku
broj 25.
Kriterij za zahtjev ponovnoga slanja poruke može biti istjecanje vremena nakon prijama
prve poruke s većim slijednim brojem od očekivanoga ili broj primljenih poruka s većim
slijednim brojem.
Na primjer, na sl.11. kriterij koji se temelji na istjecanju vremena će uključiti
mjerač vremena dva puta. Prvi put kada se primi poruka br. 23, prije poruke br. 22, ako
pretpostavimo da je poruka br. 22 primljena prije isteka vremena. Drugi put se mjerač
vremena uključuje kada stigne poruka br. 26, prije poruke br. 25. Budući da se poruka
br. 25 izgubila, mjereno vrijeme će isteći i pošiljatelj će primiti zahtjev za ponovno
slanje poruke br. 25.
Da bismo opisali način koji koristi broj primljenih poruka s većim slijednim brojem kao
kriterij za ponovno slanje neke poruke uzmimo primjer sa sl.11. gdje će deset poruka
izazvati ponovno slanje. Kada bude primljena poruka br. 35, inicirat će se zahtjev za
ponovno slanje izgubljene poruke br. 25.
Postupak u međuspremniku je jednostavniji i efikasniji kada se primjenjuje metoda razlike
broja poruka nego li metoda mjerenja vremena. Kada je gubljenje poruka u mreži često,
metoda s istekom vremena može uključiti preveliki broj mjerača vremena što može
uzrokovati prekid rada poslužitelja.
Pravilno dimenzioniranje međuspremnika veoma je važno za poslužitelja Internet kioska,
jer za svaki priključeni Internet kiosk mora postojati po jedan dolazni i jedan odlazni
međuspremnik. Broj priključenih Internet kioska može biti nekoliko stotina, tako da
upravljanjem međuspremnikom treba štedjeti snagu procesora i prostor u memoriji.
Ključni komunikacijski element mreže Internet kioska je poslužitelj Internet kioska,
jer samo on ima vezu sa svim mrežnim elementima mreže Internet kioska i može im prići.
Komunikacija između centra za upravljanje mrežom Internet kioska s Internet kioscima se
ostvaruje preko poslužitelja Internet kioska.
11.
Zaključak
vrh
stranice
Danas je Internet kiosk uređaj koji se koristi kao
samostalna aplikacija na raznim javnim mjestima. Očekuje se da će broj instaliranih
jedinica brzo rasti, naročito tijekom budućih nekoliko godina. S porastom broja
instaliranih jedinica, rast će i troškovi upravljanja i održavanja.
Rješenje bi moglo biti da se na postojećoj infrastrukturi izgradi nova aplikacija,
uvođenjem koncepcije mreže Internet kioska. Međusobno povezivanje Internet kioska u
mrežu s pripadajućim poslužiteljem i centrom za upravljanje Internet kioscima može
smanjiti troškove i olakšati upravljanje Internet kioscima.
Koncepcija mreže koja je opisana u ovome članku se može primijeniti i u drugim sličnim
aplikacijama kao na primjer kod kioska za davanje informacija koji se koriste na
sajmovima, izložbama ili za turističke informacije.
Literatura
[1] Dostal A., Čukman T.,
Jančić F., Lacko H., Vukelić M.: A Proposal for Internet Kiosk Network, Mipro 99,
Opatija, Croatia
[2] Dostal A., Čukman T.: Internet Kiosk Network Management, ConTEL 99, Zagreb,
Croatia
[3] Fekete A.: Formal Models of Communication Services: A Case Study, IEEE Computer,
August, 1993.
[4] Martin J., Leben J.: TCP/IP Networking: Architecture, Administration, and
Programming, Prentice Hall, August 1994.
[5] McGarigle B.: Kiosks / Are They Worth It?, http://www.kiosks.org, Goverment
Technology
[6] Murray J.D., Russell D.: Windows NT SNMP, O’Reilly & Associates, February
1998.
[7] Pabrai U.O., Gurbani V.K.: Internet and TCP/IP
Network Security: Securing Protocols and Applications, Computing McGraw-Hill, September
1996.
[8] Stallings W.: SNMP, SNMPV2, SNMPV3 and
RMON1 and 2, Addison-Wesly Pub Co, January 1999.
vrh stranice |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Početna slika zaslona
Izbornik za odabir usluge
Centralizirani nadzor mreže Internet
koioska
Djelomično decentralizirani nadzor
mreže Internet kioska
Decentralizirani nadzor mreže
Internet kioska
|
|